O wystawie
„Chcę przedstawić ukryte znaczenie rzeczy, a nie ich rzeczywisty wygląd. Tworzę świat wyobraźni, który pozwala nam oderwać się od rzeczywistości. Próbuję stworzyć sugestię przy pomocy potęgi deformacji, nadaje mojej pracy więcej ekspresji i dynamiki.
To wszystko wykracza poza prawa życia wchodząc między moce ludzkie a boskie, w sposób jawny lub tajemny burząc i układając z chaosu form i kolorów harmonię”. /Leszek Gapski/
„Sztuka niekoniecznie musi się widzowi podobać, ma trafiać do jego serca i wyobraźni„. /Leszek Gapski/
Goście spotkań 24 stycznia i 7 lutego będą mogli również zobaczyć instalację z rzeźb ceramicznych wraz z ich odbiciem autorstwa Leszka Gapskiego oraz video Witolda Popiela: jego obrazy prezentowane są z muzyką będącą ilustracją poszukiwań muzycznych artystów, a także badań nad zespoleniem energii malarskiej z muzyką. W filmie muzyka komentuje obrazy, a także samą siebie.
Leszek Gapski przygotował również instalację z tkanin, rzeźb i ich odbicia. Zapraszamy!
Witold Popiel o abstrakcji:
„Jakie są szanse trwałości sztuki abstrakcyjnej i czy to jest sztuka rozpoznawalnego komunikatu? To drugie pytanie jest pozbawione sensu. Sztuka na ogół w swoich dziejach była „przedstawieniowa”, ale jej istotnym sensem nie było „przedstawianie”, lecz stwarzanie nowej rzeczywistości poprzez rozwiązywanie problemów formy i koloru. Ostra świadomość tego musiała doprowadzić do próby sztuki nieprzedstawieniowej. Niewątpliwie w tej dziedzinie wypracowane zostały wielkie osiągnięcia, szereg malarzy wytworzyło wyraźny, własny odkrywczy styl, zresztą dużą rolę odegrać tu musiał wpływ sztuk z natury abstrakcyjnych, jak muzyka czy architektura.
Trudno dziś nie doceniać olbrzymiej ,,warsztatowej” wartości sztuki abstrakcyjnej. Ta sztuka niezmiernie wzbogaca arsenał środków sztuk plastycznych, odkrywa nowe układy, nowe harmonie, nowe proporcje”. /www.witoldpopiel.com/
Goście spotkań 24 stycznia i 7 lutego będą mogli
O artystach:
Leszek Gapski
Ukończył Liceum Technik Plastycznych w Bielsku-Białej, a następnie studia na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Malarstwa. Dyplom uzyskał w 1974 r. Uprawia malarstwo, rysunek, rzeźbę, scenografię oraz ceramikę. Prace artysty prezentowano na wystawach zbiorowych i indywidualnych w kraju i za granica m.in.: w Kanadzie i Wielkiej Brytanii. W swojej pracy autor łączy różne dziedziny, eksperymentując w sztukach wizualnych jak i etiudach literackich oraz efektach dźwiękowych. Brał udział w wielu wystawach indywidualnych, zbiorowych i poplenerowych. W swoim dorobku posiada publikacje dokumentujące zakres jego twórczości artystycznej, zaprojektowane przez artystę grafika Grażynę Klechnikowską. Tytuły publikacji: „Rzeźba”, „Litery i ludzie – zaszyfrowane zaklęcia”, „Lettera – ekstaza i mistycyzm”, „Malarstwo”, „Erotyki – zamknięty świat doznań”, „Wariactwo, czyli jak zmieniłem kitel na togę”, „Psychoerotika”, „Alfa i Omega, czyli początek i koniec”, „W poszukiwaniu samego siebie” i „Kim jestem”. Książeczki będą do nabycia podczas spotkań 24 stycznia 2025 i 7 lutego 2025 w Mediatece.
Witold Popiel
Od ponad 45. latu czynnie uprawia malarstwo, grafikę warsztatową i użytkową. Zajmuje się także muzyką jazzową i eksperymentalną. Uczestniczył w wystawach w kraju i za granicą. Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych, a także m.in. w Muzeum Narodowym w Lublinie, Muzeum Okręgowym w Olsztynie, Muzeum Miejskim w Osace i Wiedniu, a także w Kawamura Memorial Museum of Art w japońskim mieście Sakura. Autor serii litografii pt. „Pittura Metafisica Atlantida”. Wykładowca i twórca zaawansowanych technologicznie metod graficznych. Projektant plakatów, książek i okładek płyt, a także autor scenografii i kostiumów do baletu. Od kilku lat tworzy „Kroniki miejskie”, prace odnoszące się do etosu i trudnej historii Warszawy, które mogą być zapisem osobistych doświadczeń autora w transformacji konkretnych przestrzeni miasta. Najnowsze prace to powrót do klasyki malarstwa abstrakcyjnego i hołd złożony twórczości modernistycznej XX wieku. Obecne cykle prac „City Zen 22”, „Living Colour 24”, a zwłaszcza najnowszy „Living Dark” ujawniają ponurą wizję zagłady planety poprzez doniosłą symbolikę wojny w Ukrainie. Poszukiwanie nowego języka komunikacji z widzem staje się pasją i predylekcją Popiela. Ustępują ograniczenia formalne, a zredukowany dotąd kolor nabiera nowego wyrazu. Następuje eksplozja odważnych odniesień do symboli kultury najnowszej oraz tradycyjnych form początku malarstwa abstrakcyjnego. Witold Popiel współpracował z Operą Novą w Bydgoszczy, Filmem Polskim, czy Telewizją Polską. Publikował prace teoretyczne w zakresie malarstwa (wydawnictwo Zachęta, „Fantastyka”) i muzyki („Jazz”, „Jazz Forum”). W 2017, wraz z zespołem Artra nagrał płytę „Kroniki miejskie”, która to płyta jest próbą syntezy doświadczeń malarskich i języka muzyki. /Max Kluge/