Samorząd z Grodziska Mazowieckiego stawia na projekty badawcze, lekcje pełne eksperymentów i współpracę uczniów z naukowcami. Zaczął się drugi rok projektu „Szkoła bliżej nauki”, realizowany przez Centrum Nauki Kopernik w partnerstwie z samorządami z Mazowsza. Bierze w nim udział 38 szkół z Warszawy i mazowieckich gmin, ponad 160 nauczycieli i prawie 2000 uczniów.
24 września 2018 roku w Centrum Nauki Kopernik odbyło się spotkanie uczestników projektu „Szkoła bliżej nauki”. Gości przywitała Anna Dziama, dyrektor Edukacji Centrum Nauki Kopernik oraz Włodzimierz Paszyński, zastępca prezydent Warszawy. Ważną część obu wystąpień stanowiło omówienie kluczowych kompetencji XXI wieku w kontekście roli nauczania w przygotowaniu uczniów na czekające ich wyzwania. Mówcy zachęcali nauczycieli do otwartości na nieznane, do eksperymentowania i współpracy z uczniami przy poszukiwaniu odpowiedzi.
Cztery projekty badawcze
W sesji konferencyjnej wzięli udział m.in. naukowcy – opiekunowie czterech projektów badawczych, nad którymi będą pracować wybrane szkoły – Dariusz Aksamit z Politechniki Warszawskiej, Barbara Pietrzak i Magdalena Osial z Uniwersytetu Warszawskiego oraz Marcin Grabowski z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Każdy z projektów porusza ważny społecznie temat: los dzikich pszczołowatych, korozja i sposoby ochrony przed nią, promieniowanie radonu oraz wpływ środowiska na zachowania rozwielitek, od których zależy m.in. jakość wód. Uczestnikom pokazano również film stanowiący wstęp do poszczególnych projektów.
Film można obejrzeć tutaj: www.youtube.com
Warsztaty z naukowcami
Ważną częścią spotkania były warsztaty z naukowcami przeznaczone dla nauczycieli i dyrektorów szkół, dotyczące wybranego przez placówkę projektu badawczego. Uczestnicy mieli okazję poznać osobiście naukowców, zaplanować wraz z nimi harmonogramy swoich projektów czy przetestować na sobie część eksperymentów, które później przeprowadzą z uczniami.
O projekcie
Centrum Nauki Kopernik realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich: Szkoła bliżej nauki – stworzenie w 7 gminach Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu poprzez zwiększenie umiejętności i kompetencji nauczycielek i nauczycieli w zakresie pracy metodą eksperymentu, wyposażenie szkół w zestawy edukacyjne i narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz rozwój kompetencji uczniów i uczennic w zakresie przedmiotów przyrodniczych, m.in. poprzez realizację projektów edukacyjno-badawczych.
Dofinansowanie projektu z UE: 4 733 416,65 zł
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020.
Zapraszamy na stronę projektu:
http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/projekty-europejskie/szkola-blizej-nauki/
Materiał przekazany przez CENTRUM NAUKI KOPERNIK w Warszawie