Grodzisk Mazowiecki znajduje się w bardzo ważnym momencie w historii. W przyszłym roku będzie miał miejsce jubileusz 500-lecia istnienia miasta, będzie to również moment rozpoczęcia obowiązywania tzw. uchwały krajobrazowej.
Dokument ten ureguluje zasady sytuowania reklam i szyldów, a także ich gabaryty, materiały budowlane, standardy jakościowe oraz odległości względem siebie. Określone zostaną również wytyczne dla ogrodzeń i obiektów małej architektury.
Po 12-to miesięcznym okresie dostosowania, istniejące reklamy, niespełniające zapisów uchwały, będą musiały zmienić swoje oblicze. Będzie to diametralna zmiana na lepsze, szczególnie w zakresie estetyki, lecz również w zakresie wizerunku, atrakcyjności miasta i poczucia dumy jego mieszkańców i prestiżu przedsiębiorców w nim działających.
Uchwała będzie dotyczyła nie tylko przestrzeni publicznych lecz również przestrzeni prywatnych. Jednak nie jest to prawo, które zostanie narzucone siłą – trwają obecnie konsultacje społeczne, pozwalające uczestniczyć w tworzeniu ostatecznej wersji dokumentu.
Każdy może rozwiać swoje wątpliwości, uzyskać odpowiedzi na pytania, ale przede wszystkim zasugerować zmiany, które chciałby wprowadzić, aby dokument mógł uwzględniać jak najszerszą gamę rozwiązań.
Aktualnie, trwa wyłożenie projektu uchwały do publicznego wglądu, a 30 sierpnia br. odbędzie się dyskusja publiczna – spotkanie z wszystkimi zainteresowanymi. Natomiast do 16 września br. będzie można składać uwagi.
Bardzo ważne jest to, aby przed złożeniem uwag, dobrze zrozumieć zapisy dokumentu. Wokół uchwał krajobrazowych narosło kilka mitów, które należałoby obalić. Uchwała nie będzie zakazywała reklam w ogóle. Nie będzie też zobowiązywać wszystkich do zmiany reklam. Nadal będziemy mieli do czynienia z billboardami, kasetonami a nawet masztami flagowymi, tylko że w uporządkowanej formie przestrzennej. Warto podkreślić, że wiele istniejących rozwiązań spełnia właściwe standardy estetyczne, co było brane pod uwagę w ramach prowadzonych analiz. Zatem, poradzenie sobie z chaosem reklamowym nie oznacza likwidacji wszystkich reklam, tylko ich uporządkowanie z poszanowaniem zarówno działających w mieście firm, jak i krajobrazu kulturowego Grodziska.
Gmina Grodzisk Mazowiecki serdecznie zaprasza mieszkańców i przedsiębiorców do aktywnego udziału w konsultacjach społecznych. Ratusz przygotował szereg spotkań, o różnej formie i terminie – wszystkie odbędą się w Sali koncertowej Mediateki w Grodzisku Mazowieckim, ul. 3 Maja 57:
- 30 sierpnia 2021 (poniedziałek) o godz. 17:00 – Dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie uchwały rozwiązaniami – prezentacja i wyjaśnienia zapisów uchwały;
- 6 września 2021 (poniedziałek) w godzinach 10:00 – 13:00 odbędzie się dyżur, na który zostaną zaproszeni przedstawiciele firm, których sytuacja jest newralgiczna dla uchwały krajobrazowej;
- 6 września 2021 w godzinach 14:00 – 17:00 odbędzie się dyżur otwarty, na który może przyjść każdy zainteresowany i porozmawiać indywidualnie z projektantem uchwały i przedstawicielem urzędu;
- 6 września 2021 w godzinach 18:00 – 19:00 odbędą się warsztaty, w ramach których będą analizowane 3 przypadki szczególne (tzw. case study) potencjalnego wpływu uchwały krajobrazowej na różne miejsca w Grodzisku Mazowieckim.
Wszystkie spotkania odbędą się z uwzględnieniem aktualnych wymogów sanitarnych. Z treścią projektu uchwały można zapoznać się na stronie www.grodzisk.pl, zakładka Planowanie przestrzenne.