W ostatnich dniach do Urzędu Miejskiego wpływają bardzo liczne zgłoszenia, dotyczące przeciągających się przerw w dostawach energii elektrycznej, niekiedy trwających ponad 3 dni. Dotyczy to szczególnie Mieszkańców sołectw, niekiedy również niektórych ulic w mieście. Burmistrz dokłada wszelkich starań, aby zapewnić niezbędną pomoc wszystkim Mieszkańcom naszej Gminy.
Podejmowane na bieżąco przez pracowników Urzędu Miejskiego interwencje mają charakter kontaktów telefonicznych z pracownikami operatora systemu dystrybucyjnego PGE Dystrybucja S.A. W ich trakcie z naszej strony naświetlane są priorytetowe problemy Mieszkańców Gminy, zaś w odpowiedzi przekazywane są aktualne informacje o stanie prac naprawczych na infrastrukturze sieci dystrybucyjnej, o planowanych godzinach likwidacji poszczególnych przerw w zasilaniu oraz powodach istniejących opóźnień.
Gwałtowne zjawiska atmosferyczne w ostatnich dniach i tygodniach spowodowały, że operator, za pośrednictwem telefonu alarmowego 991 przyjmuje bardzo dużo zgłoszeń awaryjnych. Ze względu na ograniczone zasoby ludzkie, kolejność prac naprawczych ustalana jest w zależności od stopnia zagrożenia, stąd w pierwszej kolejności naprawiane są przewrócone słupy, porwane sieci, przewalone drzewa, awarie masowe. Przerwy w dostawach dla poszczególnych pojedynczych ulic likwidowane są niestety w dalszej kolejności. Operator na bieżąco aktualizuje informacje nagrane w komunikacie głosowym w zakresie planowanego czasu likwidacji awarii w poszczególnych lokalizacjach, co jest pomocnym narzędziem dla szybszego uzyskania informacji w sytuacjach długiej kolejki oczekujących na połączenie telefoniczne z numerem alarmowym.
Zdajemy sobie sprawę, że w obecnym czasie kontakt z telefonem alarmowym 991 jest trudny, niekiedy wręcz niemożliwy. Pragniemy poinformować, że użytkownicy urządzeń mobilnych z systemem Android mogą od niedawna skorzystać z uruchomionej przez PGE Dystrybucja S.A. aplikacji mobilnej 991 Assistant (https://pgedystrybucja.pl/kontakt/aplikacja-991-assistant). Za jej pośrednictwem można szybko dokonywać zgłoszeń m.in. w zakresie przerw w dostawie energii elektrycznej – częściowego lub całkowitego braku zasilania oraz otrzymywać informacje o zmianach w statusie swojego zgłoszenia.
Należy zaznaczyć, że stosownie do treści § 41 Rozporządzenia Ministra Energii z dnia 6 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną, za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy końcowemu przyłączonemu do sieci niskiego napięcia, na wniosek odbiorcy przysługuje bonifikata w wysokości dziesięciokrotności średniej ceny energii elektrycznej na rynku konkurencyjnym w poprzednim roku (obecnie cena ta wynosi 252,69 zł/MWh) za okres, w którym wystąpiła przerwa w dostarczaniu tej energii. Przy czym, ilość niedostarczonej energii elektrycznej w dniu, w którym miała miejsce przerwa w jej dostarczaniu, ustala się na podstawie poboru tej energii w odpowiednim dniu poprzedniego tygodnia, z uwzględnieniem czasu dopuszczalnych przerw określonych w umowie.