Od poniedziałku 6 lutego br. rozpoczął się ruch drogowy po ponad 7-kilometrowej Obwodnicy Zachodniej Grodziska Mazowieckiego. Nowa droga prowadzi od węzła autostrady A2w Natolinie do trasy radziejowickiej w miejscowości Kałęczyn. Inwestycja kosztowała blisko 160 mln zł i była możliwa dzięki środkom unijnym, dotacji z budżetu województwa mazowieckiego oraz z budżetu państwa, a także dzięki środkom gminnym.
W ciągu obwodnicy wybudowano nowe wiadukty: nad torami kolejowymi i drogą gminną oraz most nad rzeką Mrowną, a także trzy skrzyżowania, trzy ronda, kompleksowy system odwodnienia oraz bezpieczeństwa ruchu (bariery energochłonne, ogrodzenia i sygnalizacja świetlna) oraz drogi serwisowe wzdłuż trasy.
Jakie są korzyści dla Grodziska?
Długo oczekiwana inwestycja polepsza komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Eliminuje ruch tranzytowy z centrum miasta. Z dniem otwarcia ruchu drogowego na obwodnicy został wprowadzony zakaz wjazdu samochodów ciężarowych pow. 16 t do miasta. Poprawia to warunki życia mieszkańców, redukuje oddziaływanie hałasu i emisję spalin. Udrożniony główny ciąg komunikacyjny północ-południe od wiaduktu kolejowego w ciągu ul. Okulickiego do włączenia w ul. Żyrardowską sprawia, że skrócił się czas przejazdu tymi ulicami, które nareszcie służą mieszkańcom miasta. Dodatkowo, zmniejsza się uciążliwość ruchu dla mieszkańców okolicznych terenów.
Dlaczego droga jest jednopasmowa?
Wybudowany niespełna 7,5 km odcinek jest fragmentem istniejącej drogi wojewódzkiej 579, która na swojej długości jest jednopasmowa. Realizacja kilku pasów ruchu na niewielkim odcinku doprowadziłaby do zawężenia na włączeniu do starego śladu i właściwie stałego miejsca oczekiwania w korku na wjazd z powrotem na jeden pas. Jednocześnie, budowa dwupasmowej drogi wiązałaby się z podniesieniem kosztu inwestycji o wykupy gruntów.
Infrastruktura poprzeczna w razie utrudnień
Obwodnica przebiega w dużej części po nasypie, a poszerzenie jej o obustronne pobocza wymagałoby znacznie szerszych wykupów gruntów. Skutkowałoby to wzrostem kosztów budowy o co najmniej 30%. Obwodnica jest i tak rekordową pod względem wydatków inwestycją Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Koszt samej budowy przekroczył 150 mln zł. Poprzedziły ją wykupy gruntów. Droga posiada gęsto usytuowaną infrastrukturę poprzeczną, która w razie ewentualnej kolizji umożliwi nam objazd.
Jaki jest czas przejazdu obwodnicą?
Zależnie od natężenia ruchu do ok. 10-15 min.
Czy obwodnica jest już zaznaczona na mapach np. Google, Janosik, Targeo?
Tak, obwodnica została naniesiona na mapy, planując trasę nawigacja kieruje już na nową drogę.
Kiedy pojawią się drzewa wzdłuż obwodnicy?
Gmina Grodzisk Mazowiecki zaproponowała w ramach Budżetu Obywatelskiego Mazowsza inwestycję polegającą na posadzeniu drzew i piętrowej roślinności izolacyjnej wzdłuż obwodnicy Grodziska Mazowieckiego. Nasadzenia planujemy wzdłuż pasów przyulicznych, w bezpiecznej odległości od pasa drogi z zapewnieniem widoczności użytkownikom ruchu. Dokładną lokalizację ustalą architekci krajobrazu z odpowiednimi uprawnieniami. Zamierzamy posadzić ok. 300 szt. drzew oraz krzewy na obszarze ok. 2000 m2. Szacujemy, że łącznie koszty zieleni wyniosą ok. 700 tysięcy zł. Budżet obywatelski Mazowsza to decyzje podejmowane przez mieszkańców. To czy drzewa zostaną nasadzone zależy w dużej mierze od nas samych. Głosowanie nad tym projektem będzie możliwe od 12 maja br. do 7 czerwca br.
Dlaczego nie ma ścieżki rowerowej wzdłuż obwodnicy?
Obwodnica służy do wyprowadzenia ruchu tranzytowego z centrum miasta. Poprowadzenie takiej ścieżki bezpośrednio przy trasie nie jest dobrym rozwiązaniem. Naraziłoby to pieszych i rowerzystów na kontakt ze spalinami i przebywanie w miejscu o znaczącym hałasie.
Czym kierowano się podczas decyzji o rodzaju skrzyżowań?
Biuro projektowe realizując zadanie zaprojektowało skrzyżowania w oparciu o pomiary ruchu oraz obowiązujące przepisy.
Czy dokonano jakiś odkryć archeologicznych podczas prac?
Podczas początkowych robót ziemnych dokonano dość ciekawych odkryć archeologicznych, które wykonawca zgłosił konserwatorom zabytków. Archeolodzy odkryli w Kałęczynie wyroby ceramiczne oraz eksponaty, które pochodziły z XVII w. Przy ul. Wspólnej natrafiono na wczesnośredniowieczne studnie i pozostałości świadczące o tym, że nasze obchody 500-lecia nadania praw miejskich były w pełni uzasadnione.
Największe wyzwanie wykonawcy przy budowie obwodnicy?
Prace związane z budową przebiegały sprawnie. Największym wyzwaniem inżynierskim była dla wykonawcy realizacja wiaduktu nad Centralną Magistralą Kolejową. Nie było możliwości trwałego zamknięcia tak istotnego szlaku. Koleje wyraziły zgodę jedynie na kilka kilkugodzinnych zamknięć w porze nocnej, gdy ruch jest najmniejszy. W tym celu wykonawca przeprojektował przęsło wiaduktu zlokalizowane bezpośrednio nad trakcją kolejową z konstrukcji sprężonej kablobetonem na stalową zespoloną. Dzięki takiemu rozwiązaniu stalowe dźwigary przęsła można było zbudować obok na placu montażowego, nie zakłócając równocześnie ruchu kolejowego. Po wykonaniu stalowych belek przęseł można je było podczas krótkiego nocnego zamknięcia zamontować na podporach wiaduktu. Najtrudniejszy etap polegał na podwieszeniu szalunków do stalowych przęseł, na których wylano płytę pomostu, zamontowano bariery oraz ułożono nawierzchnię.