Zasady umieszczania reklam wyborczych w przestrzeni publicznej regulują przepisy Kodeksu wyborczego oraz Uchwała Krajobrazowa Gminy Grodzisk Mazowiecki. Przepisy te nie wykluczają się wzajemnie.
Uchwała Krajobrazowa określa szczegółowo, gdzie wolno umieszczać reklamy wyborcze, a gdzie jest to zakazane. Wszystkie najważniejsze zasady oraz informacje, gdzie uzyskać zezwolenie na umieszczenie reklamy wyborczej, spisane są poniżej.
Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową, reklama wyborcza:
- jest traktowana jako „reklama okolicznościowa”, dzięki czemu ograniczenia dotyczące jej umieszczania są dużo mniejsze – (§3, ust. 1, pkt 14);
- może być sytuowana w sposób nietrwale związany z elementem, do którego jest mocowana, tj. sposób mocowania ma umożliwiać łatwe usunięcie reklamy po upłynięciu dopuszczalnego czasu ekspozycji (§3, ust. 1, pkt 14);
- musi spełniać tzw. „wysoki standard jakościowy” – materiał banerowy odpowiednio naciągnięty, bez wybrzuszeń, dziur i zagięć;
- nie może być sytuowana – (§21):
- na obiektach ujętych w Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Grodzisk Mazowiecki (w tym w rejestrze zabytków nieruchomych Województwa Mazowieckiego);
- na drzewach;
- na elementach infrastruktury technicznej, znakach drogowych oraz urządzeniach bezpieczeństwa ruchu drogowego – np. barierkach drogowych, z wyłączeniem latarni.
Zgodnie z Kodeksem wyborczym oraz Kodeksem wykroczeń:
- materiały wyborcze podlegają ochronie prawnej – nie można ich niszczyć i zrywać pod groźbą kary aresztu lub grzywny (art. 67 §1 Kodeksu wykroczeń)
- na ścianach budynków, przystankach komunikacji publicznej i słupach ogłoszeniowych, ogrodzeniach, latarniach urządzeniach energetycznych, telekomunikacyjnych i innych można umieszczać plakaty i hasła wyborcze wyłącznie po uzyskaniu zgody właściciela lub zarządcy nieruchomości, obiektu, bądź urządzenia – (art. 110, §1 Kodeksu wyborczego).
- nie dopuszcza się umieszczania plakatów i haseł wyborczych w sposób zagrażający życiu lub zdrowiu ludzi albo bezpieczeństwu mienia bądź bezpieczeństwu w ruchu drogowym – (art. 110, §5 Kodeksu wyborczego).
- Wszystkie plakaty, hasła wyborcze oraz urządzenia ogłoszeniowe ustawione w celu prowadzenia agitacji wyborczej pełnomocnicy wyborczy obowiązani są usunąć w terminie 30 dni po dniu wyborów – (art. 110, §6 Kodeksu wyborczego)
Warunki uzyskania zgody na umieszczanie reklam wyborczych:
- dróg wojewódzkich – (obwodnica, ul. Królewska, Sienkiewicza, Żyrardowska i Chełmońskiego od ronda w Kałęczynie do Makówki) – wniosek do Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich – ul. Traugutta 41 w Grodzisku Maz.
- tablice wolnostojące wzdłuż dróg powiatowych (ul. 3 Maja, Montwiłła, Nadarzyńska, Bałtycka oraz dawny przebieg drogi wojewódzkiej od Okulickiego do wjazdu na autostradę) – wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg Wojewódzkich – ul. Traugutta 41 w Grodzisku Maz.
- tablice wolnostojące wzdłuż pozostałych dróg – wniosek do Zarządu Dróg Gminnych w Urzędzie Miejskim w Grodzisku Mazowieckim – ul. T. Kościuszki 12A w Grodzisku Maz.
- tablice na latarniach – wniosek do Burmistrza Grodziska Mazowieckiego – Urząd Miejski, ul. T. Kościuszki 12A w Grodzisku Maz.
Straż Miejska w Grodzisku Mazowieckim będzie kontrolować przestrzeganie powyższych przepisów.
Wykaz miejsc przeznaczonych na bezpłatne zamieszczanie urzędowych obwieszczeń wyborczych i plakatów wszystkich komitetów wyborczych – LINK: https://bip.grodzisk.pl/m,4671,postanowienia-obwieszczenia-zarzadzenia-i-komunikaty.html
Przypominamy, że kampania wyborcza ulega zakończeniu na 24 godziny przed dniem głosowania. W czasie ciszy wyborczej zabroniona jest wszelka agitacja wyborcza. W tym czasie nie można umieszczać nowych plakatów, czy bilbordów. Nie wolno również jeździć pojazdami oklejonymi plakatami wyborczymi. Cisza wyborcza obowiązuję także w Internecie. Opublikowane wcześniej materiały mogą pozostać, nie wolno ich jednak modyfikować. Dotyczy to także aktywności na portalach społecznościowych.