Od 2 kwietnia do 15 maja br. można zgłaszać projekty do Budżetu Obywatelskiego Grodziska Mazowieckiego poprzez specjalną platformę internetową lub osobiście w biurze podawczym na sali obsługi mieszkańca Urzędu Miejskiego. W tym roku w Grodzisku Mazowieckim do wykorzystania na projekty obywatelskie jest 500 000 zł.
Celem budżetu obywatelskiego jest aktywizacja mieszkańców poprzez realizację zgłoszonych i wybranych przez nich projektów finansowanych z budżetu gminy. Swoje pomysły będzie można zgłaszać poprzez specjalną platformę internetową budzetobywatelski.grodzisk.pl lub osobiście w biurze podawczym na sali obsługi mieszkańca Urzędu Miejskiego.
Co to jest budżet obywatelski?
Budżetem obywatelskim określamy wydzieloną część budżetu samorządu terytorialnego (najczęściej budżetu gminy), w ramach którego wyznaczona odgórnie kwota wydatków przeznaczona jest na inicjatywy i projekty twarde (inwestycyjne) oraz miękkie (kulturalno-sportowo-oświatowe) bezpośrednio zgłaszane przez mieszkańców.
W tym roku w Grodzisku Mazowieckim do wykorzystania na projekty obywatelskie jest 500 000 zł. Maksymalna kwota jaką możemy przeznaczyć na jeden projekt to 100 000 zł.
Po co jest budżet obywatelski?
Celem budżetu obywatelskiego jest aktywizacja mieszkańców poprzez realizację zgłoszonych i wybranych przez nich projektów finansowanych z budżetu gminy.
Pomysł budżetu obywatelskiego wpisuje się w koncepcję społeczeństwa obywatelskiego, jednocześnie nie ogranicza kompetencji i uprawnień władz lokalnych, które weryfikują zgłaszane propozycje projektów inwestycyjnych.
Czy Grodzisk jako jedyny wprowadza budżet obywatelski?
Nie, Grodzisk Mazowiecki staje się jednym z wielu miast, w których budżet obywatelski będzie przeprowadzony.
Od 2011 roku budżety obywatelskie wdrażane są w bardzo wielu miastach i gminach w Polsce. Sopot, Bydgoszcz, Elbląg to miasta, które jako jedne z pierwszych wprowadziły budżet partycypacyjny.
Jak to działa?
Projekty do budżetu obywatelskiego zgłaszają mieszkańcy naszego miasta na zasadach określonych w Uchwale Rady Miejskiej Nr 985/2023 z dnia 31 lipca 2023 r.
oraz w Uchwale Rady Miejskiej Nr 1095/2024 z dnia 31 stycznia 2024 r. https://bip.grodzisk.pl/a,40430,uchwala-nr-10952024-rady-miejskiej-w-grodzisku-mazowieckim-z-dnia-31-stycznia-2024-r-w-sprawie-w-zmi.html
Od kiedy można zgłaszać projekty?
Przyjmowanie projektów rozpoczyna się od 2 kwietnia 2024 r. Swoje pomysły będzie można zgłaszać poprzez specjalną platformę internetową budzetobywatelski.grodzisk.pl lub osobiście w biurze podawczym na sali obsługi mieszkańca Urzędu Miejskiego przy ul. T. Kościuszki 12A, 05-285 Grodzisk Mazowiecki.
Masz pytania? Napisz: budzetobywatelski@grodzisk.pl