Przypominamy, że od maja 2022 r. w Gminie Grodzisk Mazowiecki obowiązują nowe przepisy dotyczące reklam i szyldów, zawarte w „Uchwale krajobrazowej”. Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się na stronie www.krajobraz.grodzisk.pl.
Za nami I etap wdrażania Uchwały Krajobrazowej, który dotyczył dostosowania reklam na ogrodzeniach. Efekty są widoczne, ulice gminy przeszły wspaniałą metamorfozę.
Obecnie trwa II etap wdrażania uchwały. Dotyczy on wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie gminy. 11 maja 2024 r. mija termin na dostosowanie szyldów i reklam na budynkach oraz reklam wolnostojących. To ostatnia chwila, aby sprawdzić, czy Państwa szyldy i reklamy są prawidłowe.
Wobec firm, które nie dostosują się do nowych przepisów, po 11 maja 2024 r. urząd będzie musiał naliczyć kary pieniężne. Wynika to z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Kara jest uzależniona od wielkości reklamy – 108 zł dziennie za 1 metr kwadratowy powierzchni.
Zachęcamy Państwa do skorzystania z dwóch nieodpłatnych ofert, przygotowanych przez urząd: konsultacje z grafikiem, który przygotuje wizualizację szyldów Państwa lokalu oraz udział w konkursie na najlepszą aranżację szyldów. Konkurs trwa do końca maja. Do rozdania jest jeszcze 6 nagród po 3000 zł.
Zachęcamy do kontaktu z Wydziałem Kształtowania Przestrzeni Publicznych Urzędu Miejskiego – tel. 22 463 46 09, 22 755 55 34 wew. 251, e-mail: krajobraz@grodzisk.pl. Urzędnicy udzielą wszelkich informacji i rozwieją ewentualne wątpliwości dotyczące przepisów uchwały.
Zasady prawidłowego umieszczania reklam i szyldów:
SZYLD – tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują
- Szyba witryny (okien i drzwi) może być zaklejona w 30% – dopuszczone oklejanie folią mrożoną. Naklejki nie mogą przedstawiać pełno-kolorowych zdjęć.
- Grafika na szyldach może zawierać 4 różne kolory + czarny i biały (tych przymocowanych do elewacji, jak również naklejonych na witrynie).
- Szyldy należy wieszać symetrycznie względem drzwi, okien.
- Wiele lokali w jednym budynku – szyldy muszą mieć tę samą wysokość, umieszczone na jednej osi symetrii.
- Nie wolno wieszać szyldów, w tym banerów, na istotnych detalach architektonicznych budynku, tj. na balustradach balkonów, gzymsach, kratownicach.
- Szyldy powyżej parteru – jedynie forma ażurowa (litery przestrzenne, wydruk na przeźroczystej płycie)
- W strefie centrum zakazuje się stosowania banerów.
- W strefie centrum zakazuje się umieszczania reklam na budynkach. Poza strefą centrum reklamy mogą znajdować się jedynie na nieposiadających okien elewacjach budynków.
- Maksymalne rozmiary wolnostojących tablic reklamowych w strefie centrum ogranicza się do 5,04 m szerokości na 2,38 m wysokości.
- Zakaz stosowania wyświetlaczy z przesuwającymi się literami oraz z ruchomymi animacjami.
- Tablice reklamowe wolnostojące – minimalna odległość uzależniona od wysokości tablic – należy sprawdzać indywidualnie – § 19 uchwały.
- Tablice reklamowe muszą znajdować się w odległości nie mniejszej niż 3 m od sąsiadującej nieruchomości, 8 m od drogi wojewódzkiej i powiatowej oraz 6 m od drogi gminnej.
Więcej informacji na: www.krajobraz.grodzisk.pl