W tej sytuacji budowa obwodnicy Grodziska stawała się coraz pilniejszym zadaniem. Dlatego w 2003 roku burmistrz Grodziska zlecił opracowanie koncepcji budowy obwodnicy obejmujący południowa i zachodnią część Grodziska. W 2006 roku, obwodnica, staje się częścią zadań w strategii województwa Mazowieckiego i inwestycją Samorządu Województwa Mazowieckiego.
W pierwotnym projekcie obwodnica miała łączyć Błonie (w ulicy Żukówka) z Grodziskiem (we wsi Kałęczyn). Wskutek protestów mieszkańców Błonia inwestycja stanęła jednak w miejscu i w 2010 roku została podzielona na dwa odrębne etapy, od autostrady A2 w kierunku Błonia i, drugi, w kierunku Grodziska. W 2013 roku wojewoda wydał decyzję na budowę naszej części obwodnicy zachodniej, jednakże na skutek protestów mieszkańców, w 2014 roku, Minister Infrastruktury i Rozwoju uchylił ją.
Kłopoty z rozpoczęciem budowy zaczynają nakładać się na problemy finansowe inwestora, Marszałka Województwa Mazowieckiego (Janosikowe), w związku z czym zapadła decyzja o sfinansowaniu obwodnicy ze środków Unii Europejskiej. Spowodowało to konieczność wydania nowej decyzji środowiskowej. Wniosek w tej sprawie, 8 września 2014 roku, złożył Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOS). 30 października 2014 roku RDOS nałożył na Marszałka Województwa Mazowieckiego obowiązek sporządzenia raportu oddziaływania inwestycji na środowisko. Został on złożony 14 stycznia 2015 roku. Po akceptacji raportu przez RDOS i zasięgnięciu opinii grodziskiego Sanepidu, RDOS, ogłosił rozpoczęcie, od 3 lipca 2015 roku, konsultacji społecznych nad wszystkimi dokumentami związanymi z inwestycją. Informacje nt. konsultacji były zamieszczone na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego i RDOS oraz na stronie internetowej RDOS. W trakcie konsultacji, które trwały do 27 lipca, zostało złożonych 95 uwag i wniosków, pod którymi podpisało się ponad 1 tysiąc osób. 80 osób protestowało przeciwko obwodnicy, a blisko 1 tysiąc osób wyrażało poparcie dla tej inwestycji. 24 września 2015 roku RDOS wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy obwodnicy. Analizowane były m.in. dwa warianty przebiegu inwestycji. Wybrano ten, który najmniej kolidował m.in. z istniejącą zabudowa mieszkaniową. W wybranym wariancie, do rozbiórki , jest jeden budynek mieszkalny, budynek gospodarczy i , do przeniesienia, kapliczka.
Od decyzji RDOS zostały wniesione trzy odwołania do Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOS). Rozstrzygnięcie w tej sprawie nastąpi najprawdopodobniej w marcu 2016 roku.
Czas na konsultacje i dyskusje jest na chwilę obecnie wyczerpany. Dalszy tok postepowania wyznaczy GDOS w swojej decyzji.
Jacek Grabowski, rzecznik prasowy, Urząd Miejski w Grodzisku Mazowieckim