Drugi rok akademicki grodziskiego Uniwersytetu Dziecięcego zainaugurował w październiku 2011 roku wykład Kamila Złoczewskiego z Centrum Astronomicznego Polskiej Akademii Nauk nt. Kopernik wielki odkrywca. Podczas kolejnych wykładów, których w sumie w roku akademickim było 14, mali studenci poznawali tajniki takich dziedzin naukowych, jak biologia, mikrobiologia, fizyka, matematyka, historia sztuki, neurofizjologia czy kulturoznawstwo.
Uniwersytet Dziecięcy powstał w 2010 roku z inicjatywy Stowarzyszenia Europa i My. Zajęcia przeznaczone są dla dzieci w wieku od 8 do 13 lat. – Ideą jaka nam przyświeca jest rozbudzanie zainteresowania młodych osób zdobywaniem szeroko rozumianej wiedzy o otaczającym je świecie – mówi Daniel Prędkopowicz, prezes Stowarzyszenia Europa i My. –Poprzez zajęcia na Uniwersytecie Dziecięcym chcemy promować samo uczenie się, dociekanie i poznawanie często nowych i nieznanych do tej pory tajników rządzących światem – dodaje.
W roku akademickim 2011/2012 studenci dowiedzieli się m.in. czy człowiek to żywa fabryka, czy Grenlandia jest tak naprawdę białą, zmrożoną wyspą, czy można podejrzeć myśli, czyli jak naukowcy podglądają ludzki mózg oraz jaką rolę w życiu człowieka odgrywają probiotyki. W ramach wykładów pojawiły się tematy związane z biologią (pająki), fizyką (teoria chaosu), matematyką (geometria nieeuklidesowa) czy w końcu z geografią i historią (cywilizacja Inków).
– Uczestnicy czterech rodzajów warsztatów pracowali w grupach wokół czterech głównych tematów: kultura Japonii, historia sztuki, fizyka i astronomia – wymienia Daniel Prędkopowicz.
W ramach zajęć prowadzonych przez Olgę Barbasiewicz, która studiowała i wiele lat spędziła w kraju kwitnącej wiśni, studenci poznali tajniki japońskiej kaligrafii m.in. pisząc pędzelkiem po japońsku swoje imiona. Nauczyli się w tradycyjny sposób parzyć i pić zieloną herbatę, przygotowywali sushi oraz bawili się orgiami.
Warsztaty z historii sztuki prowadzone przez Danutę Muchę oraz dr Magdalenę Bialic zaprezentowały małym studentom poszczególne epoki, kierunki i techniki występujące w sztuce: kubizm, malarstwo Paula Gauguina, surrealizm, świat impresjonistów, mozaika. Studenci poznając określony temat mięli możliwość obejrzeć najbardziej charakterystyczne prace, a co istotne, także wykonać je w danej technice samemu.
Warsztaty z fizyki prowadził Marcin Paweł Sadowski z Narodowego Centrum Badań Jądrowych. W ich trakcie studenci zamienili sale wykładowe w mini laboratoria, w których własnoręcznie przeprowadzali dziesiątki eksperymentów. Na podstawie mini przykładów m.in. obserwowali pokazy energii, w tym jądrowej, doświadczali procesów fizycznych zachodzących w kuchni, poznawali zasady fizyki rządzące w sporcie i wiele innych.
Ostatnim z cyklu warsztatów były zajęcia z astronomii prowadzone przez Kamila Złoczewskiego. Jak żyć w kosmosie i przetrwać, podróże w kosmiczne przestworza, planety pozasłoneczne – w poszukiwaniu drugiej ziemi, niezwykli sąsiedzi drogi mlecznej to tematy tylko kilku z nich.
Na zakończenie rocznej edukacji studenci Uniwersytetu Dziecięcego odwiedzili Centrum Nauki Kopernik, gdzie mogli eksperymentować na dziesiątkach urządzeń.
Zapisy na kolejny semestr rozpoczną się we wrześniu. Szczegóły dostępne będą nawww.europaimy.org