Nie każdy pojazd, który swoim wyglądem sugeruje, że mamy do czynienia z „wrakiem” kwalifikuje się do wydania dyspozycji o usunięciu. Ponieważ dla jednych samochód wyglądający na nieużywany, stary, zaniedbany, który zajmuje miejsce parkingowe jest „wrakiem” a dla właściciela jest pojazdem do poruszania się.
Straż Miejska wydała dyspozycję usunięcia dwóch pojazdów, które były nieużywane.
Z pobocza ulicy Kijowskiej usunięto pojazd marki KIA.
Z nieutwardzonego terenu przy bloku Bairda 38 usunięto samochód marki Mercedes.
Podstawowym aktem prawnym normującym usuwanie pojazdów z drogi jest ustawa „Prawo o Ruchu Drogowym” (Dz.U. Z 2012, poz. 1137 z późniejszymi zmianami).
Ustawodawca w art. 50a ustawy, ust. 1 wskazuje zarówno jaki pojazd, jak i przez kogo może zostać usunięty, a także kto w takim przypadku ponosi koszty. Czytamy w nim :
„Pojazd pozostawiony bez tablic rejestracyjnych lub pojazd, którego stan wskazuje na to, że nie jest używany, może zostać usunięty z drogi przez straż gminną lub Policję na koszt właściciela lub posiadacza”.
Jakie są główne przesłanki, którymi kieruje się funkcjonariusz straży miejskiej przy ocenie, czy dany pojazd jest użytkowany, czy też nie?
Kwestie te dotyczą przede wszystkim jego wyglądu zewnętrznego, a więc: czy posiada tablice rejestracyjne, jest pootwierany, bądź uszkodzony, czy ma powybijane szyby, w kołach brakuje powietrza, a także – czy występują odstające elementy nadwozia, które mogą być groźne dla zdrowia ludzi lub zwierząt oraz czy nie dochodzi do wycieku płynów eksploatacyjnych.
W takich sytuacjach funkcjonariusze Straży Miejskiej często przeprowadzają również wywiady wśród okolicznych mieszkańców i – w momencie, gdy uda się ustalić takiego właściciela pojazdu – próbują się z nim skontaktować. Ważne w takich przypadkach jest również to, czy pojazd posiada obowiązkowe ubezpieczenie OC.
„Pojazd usunięty w trybie określonym w ust.1, nieodebrany na wezwanie gminy przez uprawnioną osobę w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia, uznaje się za porzucony z zamiarem wyzbycia się. Pojazd ten przechodzi na własność gminy z mocy ustawy” (art.50a, ust.2 ustawy).
Przepisu tego nie stosuje się, gdy nieodebranie pojazdu nastąpiło z przyczyn niezależnych od osoby zobowiązanej. Natomiast, stosuje się go odpowiednio, gdy w terminie 6 miesięcy od dnia usunięcia pojazdu, nie została ustalona osoba uprawniona do jego odbioru.
Kolejne przypadki, kiedy funkcjonariusz Straży Miejskiej może wydać dyspozycje usunięcia pojazdu, określa art. 130 a ustawy „Prawo o Ruchu Drogowym”. Do nich zalicza się :
-pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
-pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art.8 ust.2;
-pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.
W przypadkach takich pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela.
Natomiast art. 130 a, ust. 1 ustawy „Prawo o Ruchu Drogowym” mówi, że:
„Od usunięcia pojazdu odstępuje się, jeżeli przed wydaniem dyspozycji usunięcia pojazdu lub w trakcie usuwania pojazdu ustaną przyczyny jego usunięcia.”
Jednakże, gdy powyższa dyspozycja spowodowała powstanie kosztów, do ich pokrycia zobowiązany będzie właściciel pojazdu.