W roku szkolnym 2017/2018 aż 2000 uczniów i 160 nauczycieli wzięło udział w projekcie Szkoła Bliżej Nauki, realizowanym przez Centrum Nauki Kopernik w partnerstwie z samorządami z Mazowsza.
W ostatnim kwartale 2017 r. do wszystkich 38 szkół z Mazowsza trafiło po 10 zestawów edukacyjnych „Woda” oraz 50 zestawów „Micro:bit” służących do nauki programowania. Stworzona przez ekspertów Centrum Nauki Kopernik zawartość pudełka „Woda” pozwala w interdyscyplinarnym ujęciu poznać chemiczne, fizyczne i optyczne właściwości wody. Doświadczenia w zestawie zostały dobrane tak, aby uczniowie mogli bez trudu uświadomić sobie, że zachodzące w przyrodzie zjawiska, których na co dzień doświadczają, podlegają prawom wielu różnych dziedzin nauki, a woda jest nie tylko częścią ich codzienności, ale też niezwykle cennym ziemskim zasobem. Dzięki samodzielnemu wykonywaniu eksperymentów uczniowie mogą spojrzeć na świat całościowo i przełamać ograniczenia szkolnej edukacji przedmiotowej. Koncepcja pudełka powstała w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki „Przewrót Kopernikański”.
Uczniowie z Grodziska Mazowieckiego mieli okazję brać aktywny udział w zajęciach w Majsterni w Centrum Nauki Kopernik. Pracowali w grupach nad budową wahadła, mostów, wyrzutni. Później zwiedzali wystawy według wcześniej przygotowanych wskazówek swoich nauczycieli.
Nauczyciele uczestniczyli w 8 warsztatach w Centrum Nauki Kopernik:
- Eksponaty i eksperymenty – warsztat zapoznający uczestników z ideą działania centrów nauki, inspirujący do wykorzystywania potencjału eksponatów w nauczaniu szkolnym, pozwalający przeanalizować rolę różnych przestrzeni edukacyjnych takich jak centrum nauki, muzeum, wystawy.
- Nauka w puszce – warsztat poświęcony roli nauki i metody badawczej w nauczaniu, a także granicom naukowego poznania; jego program stanowi pretekst do dyskusji o relacji nauki i edukacji.
- Pod prąd – warsztat umożliwiający poznanie założeń i elementów metody badawczej, nabycie umiejętności rozwiązywania problemu przy jej użyciu, a także przeanalizowanie korzyści i ograniczeń wynikających z jej stosowania na lekcjach.
- Zajęcia twórcze – warsztat mający na celu przygotowanie nauczycieli do pracy z zestawami edukacyjnymi „Woda” oraz „Micro:bit”, umożliwiający jednocześnie przejście przez cały proces tworzenia eksponatów i stworzenie narzędzi edukacyjnych, gotowych do testowania w szkole.
- Superwizja partnerska – warsztat polegający na poznaniu i przetestowaniu przez nauczycieli nowej metody pracy.
- Praca grupowa i jej ocena – warsztaty mające na celu analizę warunków, jakie należy spełnić, aby grupowa praca uczniów przyniosła spodziewane wyniki.
- Eksperymentowanie z pudełkiem Woda – warsztat mający na celu przeprowadzenie przez nauczycieli eksperymentów z zestawem i zachęcenie ich do podjęcia prób połączenia praktyki z podstawą programową.
Metoda badawcza w nauczaniu matematyki – warsztat umożliwiający nauczycielom skonsultowanie własnych scenariuszy lekcji z prowadzącym (dr Anna Rybak, inicjatorka Centrum Kreatywnego Uczenia się Matematyki na Wydziale Matematyki i Informatyki Uniwersytetu w Białymstoku), a także zapoznanie się z przedstawionymi przez prowadzącego gotowymi już scenariuszami zajęć oraz innymi propozycjami aktywnych metod uczenia matematyki.
Każda szkoła otrzymuje w ramach projektu, zgodnie ze zgłoszonym wcześniej zapotrzebowaniem, doposażenie pracowni przedmiotowych zakupione przez swój samorząd ze środków Unii Europejskiej. Są to najróżniejsze urządzenia: preparaty biologiczne do obserwacji mikroskopowych, przyrządy do pomiarów, sprzęt IT, sprzęt laboratoryjny, odczynniki chemiczne, sprzęt ochronny i sprzęt techniczny, różne mapy lub modele – zależnie od potrzeb danej szkoły. Kwota przeznaczona ogółem na doposażenie w projekcie to 1 614 916 zł.
Samorząd Grodziska Mazowieckiego dostarczył już sprzęt do swoich szkół.
Rok szkolny 2018/2019 przyniesie kolejną wizytę klasową w Centrum Nauki Kopernik, ze ścieżką zwiedzania przygotowaną przez nauczycieli. We wrześniu 2018 r. rozpocznie się najważniejszy etap działań – praca nad projektami z udziałem naukowców i udział w ich badaniach. Efekty wspólnych działań uczniów, nauczycieli i naukowców zostaną zaprezentowane w czerwcu 2019 r.
Centrum Nauki Kopernik realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich: Szkoła bliżej nauki – stworzenie w 7 gminach Warszawskiego Obszaru Funkcjonalnego warunków do nauczania opartego na metodzie eksperymentu poprzez zwiększenie umiejętności i kompetencji nauczycielek i nauczycieli w zakresie pracy metodą eksperymentu, wyposażenie szkół w zestawy edukacyjne i narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych oraz rozwój kompetencji uczniów i uczennic w zakresie przedmiotów przyrodniczych, m.in. poprzez realizację projektów edukacyjno-badawczych.
Dofinansowanie projektu z UE: 4 733 416,65 zł
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014–2020.
Zapraszamy na stronę projektu:
http://www.kopernik.org.pl/projekty-specjalne/projekty-europejskie/szkola-blizej-nauki/
Materiał przekazany przez CENTRUM NAUKI KOPERNIK w Warszawie