Grzegorz Wierzbicki:
Jesienią 2017 r, czyli za 3 kwartały zamknięta zostanie na 2 lata linia kolejowa 447: Gr-Włochy. Czy wyobrażają sobie Państwo jaki paraliż komunikacyjny oznacza to dla mieszkańców Grodziska? Czy rozważają Państwo wespół z prezydentem Pruszkowa, a może i starostami powiatów WGM i WPR lobbing w PKP PLK na rzecz utrzymania komunikacji szynowej do Pruszkowa i Warszawy w lepszej formie niż wahadło Gr-Warszawa raz na godzinę?
Gdyby przeprowadzono niewielką modernizację stacji Pruszków w wakacje 2017, to podczas planowanego zamknięcia linii 447 (które na pewno potrwa dłużej niż 24 miesiące) możnaby utrzymać postoje pociągów na tej stacji, przynajmniej w godzinach szczytu.
Ponadto w godzinach szczytu możnaby zatrzymać na stacjach Grodzisk i Pruszków pociągi dalekobieżne z segmentu ekonomicznego (TLK i IC) i wprowadzić w nich honorowanie biletów na pociągi podmiejskie.
Szanowny Panie
W związku z Pana propozycjami dotyczącymi utrzymania kolejowej obsługi pasażerskiej stacji Pruszków w czasie modernizacji linii nr 447 informuję:
W sprawie harmonogramu robót modernizacyjnych na linii nr 447, w tym wariantu zachowania ruchu po jednym torze lub przystanku w Pruszkowie trwały przed kilku miesiącami negocjacje z udziałem wszystkich zainteresowanych samorządów (tak gminnych jak i powiatowych), Wojewody Mazowieckiego i PKP PLK S.A. Wówczas inwestor wykazał, że tylko wersja z całkowitym wyłączeniem ruchu na linii nr 447 pozwoli na maksymalne skrócenie prac i ograniczenie uciążliwości dla pasażerów. Według wyjaśnień służb kolejowych układ rozjazdów oraz system łączności i sterowania ruchem nie pozwala na wyłączenie z ruchu tylko stacji Pruszków i wykonanie tam prac wyprzedzających pozostałe odcinki. Za każdym razem stacja Pruszków musi być wyłączana i włączana do ruchu razem z odcinkiem Warszawa Włochy – Pruszków lub Grodzisk – Pruszków. Ponadto od maja do września br. będą trwały prace adaptacyjne na linii nr 1, niezbędne dla prowadzenia przyszłych robót na linii nr 447, spowodują one zamknięcia ruchu na dwa miesiące kolejno po każdym z torów linii dalekobieżnej. Samorządy zaakceptowały możliwość zamknięcia dla ruchu linii nr 447 pod warunkiem że funkcjonowanie tej linii zostanie przywrócone w IV kwartale 2018r.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez PKP PLK S.A. wszyscy uczestniczący w przetargu oferenci zadeklarowali realizację prac w cyklu, który zapewni skrócenie zamknięcia ruchu do 12 miesięcy. Taki też termin przewidziany jest w umowie między inwestorem a przyszłym wykonawcą. Całkowity czas trwania inwestycji, w ramach której zostanie wykonany nowy przystanek Parzniew oraz wiele obiektów inżynierskich będzie dłuższy, lecz ruch pociągów zostanie przywrócony po roku.
Komunikację zastępczą w okresie trwania prac zapewnią: Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie i Koleje Mazowieckie. Mieszkańcy Dzielnicy Ursus m.st. Warszawy, Piastowa, Pruszkowa i Brwinowa będą obsługiwani autobusową komunikacją zastępczą tak przez linie dedykowane każdemu z miast jak również przez linię zbiorczą dla całej trasy Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki. Podstawowym środkiem komunikacji dla mieszkańców Grodziska i Milanówka będą pociągi Kolei Mazowieckich poruszające się na odcinku od Grodziska do Warszawy Zachodniej po torach linii nr 1. Nie będzie to ruch wahadłowy raz na godzinę lecz rozkładowe kursy pociągów ze Skierniewic, Żyrardowa i miejscowych z Grodziska Mazowieckiego. Oczywiście nie będzie to częstotliwość ruchu taka jak obecnie, gdyż linia nr1 musi zapewnić koegzystencję pociągów podmiejskich i dalekobieżnych, ale z pewnością nie będzie to jeden pociąg na godzinę. Ponadto, w celu zwiększenia pojemności pociągi będą miały powiększone składy bądź piętrowe typu push-pull. Między Grodziskiem a Milanówkiem będzie uruchomiona linia autobusowa dowożąca mieszkańców Milanówka do pociągu. Autobusowa linia zastępcza relacji Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Zachodnia będzie uzupełniała transport kolejowy i zabezpieczała potrzeby podróżnych udających się do miejscowości pośrednich.
z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego