Arkadiusz:
Szanowny Panie Burmistrzu, proszę o udzielenie informacji czy planuje Pan organizację spotkania konsultacyjnego z przedstawicielami Kolei Mazowieckich w związku z planowanym remontem linii kolejowej. Planowane prace (dwa lata !) ruszają już w niedługim czasie, natomiast mieszkańcy Grodziska nie mają żadnych informacji, w jaki sposób planowane jest zapewnienie obsługi ruchu pasażerów z Grodziska do Warszawy oraz powrotów. To naprawdę trudny czas dla ponad 5 000 mieszkańców GM – w mojej ocenie wsparcie władz lokalnych jest w tym zakresie niezwykle konieczne.
Szanowny Panie
W związku z Pana pytaniem dotyczącym konsultacji związanych z modernizacją linii kolejowej nr 447 (podmiejska Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki) wyjaśniam:
- Z inicjatywy PKP PLK S.A. od kilku miesięcy trwają wielostronne konsultacje w sprawie modernizacji linii kolejowej nr 447, a zwłaszcza organizacji obsługi pasażerskiej w czasie prowadzonych prac. Uczestniczą w nich oprócz inwestora także przewoźnicy kolejowi obsługujący linię, potencjalni operatorzy komunikacji zastępczej tak szynowej jak i drogowej, zarządcy dróg oraz przedstawiciele wszystkich samorządów lokalnych położonych wzdłuż linii. Burmistrz Grodziska Mazowieckiego osobiście bądź poprzez upoważnionych pracowników bierze aktywny udział we wszystkich spotkaniach.
- Uwzględniając opinię większości samorządów inwestor przesądził o wariancie prowadzenia robót polegającym na całkowitym zamknięciu ruchu na całej linii od stacji Warszawa Włochy do stacji Grodzisk Mazowiecki. W przeprowadzonych na przełomie lutego i marca br. sondażach internetowych za wariantem tym opowiedziała się znacząca większość biorących w nich udział mieszkańców Pruszkowa i Grodziska Mazowieckiego (w naszej gminie ponad 75% z 1047 wyrażonych opinii). W opcji tej inwestor zapewnia, że czas trwania modernizacji będzie wynosił 22 miesiące przy czym wyłączenie z ruchu pociągów linii podmiejskiej przewidywane jest na 15 miesięcy. Pozostałe 7 miesięcy będą trwały prace na linii dalekobieżnej, które mają na celu przygotowanie, oraz po zakończeniu prac zasadniczych demontaż mostowej konstrukcji odciążającej służącej obsłudze przejętej części ruchu pociągów podmiejskich. PKP PLK S.A. przewidują rozpoczęcie robót w drugiej połowie 2017r.
- Za wyjątkiem Grodziska Mazowieckiego, pozostałe stacje pośrednie obsługiwane będą zastępczą komunikacją autobusową. Z Grodziska do Warszawy będzie utrzymywany pasażerski ruch kolejowy KM po linii dalekobieżnej, w systemie przyspieszonym tak jak obecnie jeździ pociąg „Bolimek” . Oczywiście w godzinach szczytowych częstotliwość ruchu pociągów podmiejskich będzie mniejsza niż to jest obecnie, gdyż ruch dalekobieżny, zwłaszcza Pendolino będzie musiał się odbywać mimo pewnych ograniczeń częstotliwości oraz prędkości do 120km/godz. Burmistrz Grodziska wnioskuje o wprowadzenie do obsługi relacji Grodzisk Maz.-Warszawa-Grodzisk Maz. w godzinach szczytowych piętrowych pociągów typu push-pull, umożliwiłoby to przewóz znacznie większej liczby pasażerów. Niezmiennie, Grodzisk ma być obsługiwany tak jak obecnie sześcioma parami pociągów Przewozów Regionalnych Inter Regio.
Mimo wszystko należy zdawać sobie sprawę że częściowo utrzymywana komunikacja kolejowa po linii dalekobieżnej nie zniweluje wszystkich uciążliwości związanych z zamknięciem ruchu po linii nr 447, dlatego też jak przewidują PKP PLK S.A. będzie wspierana zastępczą komunikacją autobusową z częstotliwością co 15 minut w dni powszednie, oraz komunikacją WKD.
z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego