Katarzyna:
Panie Burmistrzu, zwracam się do Pana z prośbą o podjęcie rozmów z KM w sprawie utrzymania przyspieszonego pociągu Bolimek oraz zapewnienie dodatkowych pociągów tego typu na czas remontu planowanego od 2017 roku, który na 22 lub 36 miesięcy ma zablokować ruch pociągów podmiejskich na trasie Grodzisk Maz.-Warszawa-Grodzisk Maz. Proszę również o przedstawienie władzom PKP do rozważenia propozycji, aby pociągi Interregio (chociażby te w godzinach szczytu) zatrzymywały się na czas remontu w Grodzisku i aby bilety KM i WKD były ważne w tych pociągach. Uważam za niedopuszczalne pozbawienie mieszkańców Grodziska pracujących w Warszawie możliwości dojazdu do pracy koleją na co najmniej dwa lata i zmuszenie ich do korzystania z autobusów zastępczych, które dojazd znacznie wydłużą, nie wspominając już o komforcie jazdy. Proszę o informację zwrotną, co w tej kwestii zostało zrobione i co jest planowane.
Szanowna Pani
W związku z Pani postulatami w sprawie komunikacji zastępczej podczas prac związanych z modernizacją linii kolejowej nr 447 (podmiejska Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki) wyjaśniam:
- Z inicjatywy PKP PLK S.A. trwają wielostronne rozmowy w sprawie przygotowania optymalnego wariantu komunikacji zastępczej na czas inwestycji. W spotkaniach biorą udział przedstawiciele inwestora, przewoźników (KM, SKM, Intercity, WKD, Przewozy Regionalne) oraz ZTM Warszawa, Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich i samorządów gmin i miast położonych wzdłuż linii nr 447.
- Ostatecznie nie jest jeszcze przesądzony sposób prowadzenia prac budowlanych. Rozpatrywane są dwa warianty tzn.: 1) etapowanie przy częściowym zachowaniu ruchu po jednym torze – czas trwania prac ok.36 miesięcy, 2) wykonywanie jednocześnie na całej linii przy całkowitym zamknięciu ruchu pociągów – co w opinii inwestora pozwala na sprawniejsze prowadzenie robót i ich zakończenie w ciągu 22 miesięcy (15 miesięcy całkowitego zamknięcia ruchu na linii podmiejskiej). Wariant drugi popiera większość biorących udział w sondażach mieszkańców Grodziska i Pruszkowa.
- Przed rozpoczęciem prac na linii podmiejskiej musi zostać wyłączony na ok.4 miesiące ruch dalekobieżny, kolejno po 2 miesiące po każdym z torów linii dalekobieżnej. W tym czasie zostaną wykonane roboty odciążające, polegające na przebudowie urządzeń wspólnych dla linii podmiejskiej i dalekobieżnej. Identycznie będzie wyglądała sprawa po zakończeniu prac (demontaż dodatkowych urządzeń), tylko wówczas prace będą trwały ok. 3 miesiące. W trakcie powyższych robót ruch dalekobieżny będzie odbywał się po jednym torze dalekobieżnym i częściowo po torach podmiejskich. Ponadto podczas wszystkich prac na torach podmiejskich, ruch dalekobieżny będzie odbywał się z ograniczoną prędkością.
- Z przyczyn określonych powyżej, możliwości wprowadzenia dodatkowych pociągów bezpośrednich relacji Grodzisk – Warszawa – Grodzisk na linię dalekobieżną będą bardzo ograniczone, zwłaszcza w godzinach szczytu przewozowego. Jednakże, na wniosek Burmistrza Grodziska Mazowieckiego przyjęto że na stacji w Grodzisku będzie zatrzymywała się część pociągów dalekobieżnych Intercity, a także Przewozów Regionalnych Interregio i przyspieszone Kolei Mazowieckich.
- Sprawa wprowadzenia ujednoliconej taryfikacji czyli wzajemnego honorowania biletów poszczególnych przewoźników została zasygnalizowana i będzie przedmiotem dalszych uzgodnień miedzy przewoźnikami a inwestorem. Na trasach i w przewozach zastępczych zapewne zostanie uzgodniona jednolita formuła.
Mimo częściowego utrzymywania komunikacji kolejowej Grodziska Mazowieckiego z Warszawą po linii dalekobieżnej, nie zabezpieczy to pełnych potrzeb przewozowych, dlatego też komunikacja kolejowa będzie wspierana zastępczą komunikacją autobusową oraz zintensyfikowaną komunikacją WKD.
z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego