Elżbieta :
Witam
Szanowna Pani,
Witam od kiedy będzie można dojechać pociągiem SKM z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Uprzejmie informujemy, że zgodnie z Ustawą o samorządzie terytorialnym obsługa komunikacyjna gminy należy do zadań własnych tej gminy. Zarząd Transportu Miejskiego jest jednostką budżetową m.st. Warszawy, która nie może samodzielnie finansować komunikacji na obszarze innych gmin. Linie Zarządu Transportu Miejskiego wyjeżdżające poza granice Warszawy funkcjonują na podstawie porozumień zawartych między władzami m.st. Warszawy i władzami gmin podmiejskich. Porozumienia te określają poziom dofinansowania tych linii przez gminy podmiejskie. Przebiegi tras oraz rozkłady jazdy linii strefowych odzwierciedlają zatem poziom usług przewozowych, jakie wykupiły u nas władze tych gmin.
ZARZĄD TRANSPORTU MIEJSKIEGO
ul. Żelazna 61, 00-848 Warszawa
Szanowna Pani
W związku z Pani pytaniem w sprawie obsługi komunikacyjnej Grodziska Mazowieckiego przez warszawską Szybką Kolej Miejską wyjaśniam:
- Zgodnie z uzyskaną przez Panią informacją w ZTM, Szybka Kolej Miejska jest jednostką organizacyjną miasta stołecznego Warszawy wykonującą usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Obsługa Grodziska Mazowieckiego byłaby możliwa po zawarciu przez Grodzisk porozumienia z Warszawą i pokrywaniu przez nasz budżet części kosztów funkcjonowania SKM na odcinku od Pruszkowa do Grodziska. Kwota wydatków z tego tytułu wynosiłaby kilka milionów złotych rocznie (gdyby do porozumienia przystąpił Brwinów i Milanówek kwota byłaby podzielona proporcjonalnie do długości linii kolejowej w każdej z tych Gmin) niemniej i tak byłaby bardzo znacząca.
- Obecnie Warszawa nie przewiduje poszerzenia obsługi SKM o następne Gminy przy zachowaniu zasad finansowania obowiązujących w drugiej strefie biletowej. Ponadto wydłużenie trasy do Grodziska wymagałoby znacznego zwiększenia liczby pociągów SKM co wiąże się z wysokimi kosztami inwestycyjnymi.
- W istniejącym stanie technicznym tunel średnicowy w Warszawie w godzinach szczytu przewozowego nie ma istotnych rezerw umożliwiających znaczne zwiększenie potoku pociągów. Możliwa byłaby wymiana części kursów obsługiwanych przez KM na SKM, jednakże mogłoby to nastąpić wyłącznie na podstawie porozumienia między ZTM Warszawa a Zarządem KM.
- Po zrealizowaniu modernizacji linii podmiejskiej nr 447 i wymianie taboru przez KM na pociągi „Elf”i piętrowe typu „push-pull” komfort i czas przejazdu pociągami SKM i KM będą porównywalne.
Przez najbliższe dwa do trzech lat tzn. czas modernizacji linii podmiejskiej nr 447 wszelkie rozważania na temat przewoźnika obsługującego linię nie mają znaczenia wobec ograniczonego ruchu pociągów, wprowadzenia komunikacji zastępczej obsługiwanej częściowo przez pociągi dalekobieżne Intercity oraz ruchu po torach linii dalekobieżnej nr 1.
z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego