TADEUSZ:
Dlaczego w przejściu podziemnym przy dworcu nie chcecie zabudować szyn, aby można było przejeżdżać wózkiem dziecięcym lub przeprowadzić rower.Czy robicie to na złość mieszkańcom aby im jeszcze bardziej utrudnić życie,szczególnie starszym i rodzicom z małymi dziećmi.Windy jeżeli będą nie rozwiązują problemu,bo albo będą zepsute albo będzie do nich kolejka.A co z tymi którzy spieszą się na pociąg a tu trzeba będzie stać w kolejce.Nie zapominajmy także o niepełnosprawnych.Czy to naprawdę taki duży koszt.Odrobina empatii nikomu nie zaszkodzi.
Szanowny Panie
W związku z Pana uwagami dotyczącymi dostępności peronów i podziemnego przejścia dla pieszych w obszarze stacji kolejowej w Grodzisku Mazowieckim dla osób niepełnosprawnych, z wózkami z dziećmi oraz rowerzystów wyjaśniam:
- Budowa przejścia podziemnego w stacji w Grodzisku Mazowieckim jest elementem zadania inwestycyjnego pt. „Zaprojektowanie i wykonanie modernizacji linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, odcinek Warszawa Zachodnia – Skierniewice w ramach Projektu POIiŚ 7.1-24.1 „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź, etap II, LOT A – odcinek Warszawa Zachodnia – Miedniewice (Skierniewice)”, którego inwestorem jest PKP PLK S.A. Centrum Realizacji Inwestycji. W związku z tym rodzaj przyjętych rozwiązań projektowych nie był zależny od zasobów empatii Burmistrza i pracowników Urzędu, a także poziomu wydatków ponoszonych przez Gminę.
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2002r. nr 75, poz.690 z późn. zm.) w Rozdziale 4 „Schody i pochylnie” stanowi że maksymalne nachylenie pochylni dla pieszych oraz osób z wózkami dziecięcymi lub niepełnosprawnych na wózkach nie może przekraczać 8% wewnątrz pomieszczeń i 6% na zewnątrz przy różnicy wysokości powyżej 50cm. W związku z czym wybudowanie pochylni na schodach w nowym przejściu podziemnym byłoby niezgodne z przepisami prawa budowlanego. Ponadto tak duże nachylenie prowadnic tworzyłoby zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa osób na wózkach i pieszych w przypadku utraty kontroli nad wózkiem przez osobę prowadzącą. Dlatego też dla osób z wózkami i niepełnosprawnych wybudowano windy. Sądzę że liczba niepełnosprawnych i matek z dziećmi na wózkach nie będzie na tyle liczna że spowoduje zatory przy windzie. Zwłaszcza, że w porze maksymalnego ruchu tzn. porannego szczytu przewozowego, olbrzymią przewagę stanowią pasażerowie odjeżdżający w kierunku Warszawy z peronu 1, który jest wyposażony w trzy pochylnie dla wózków i osób niepełnosprawnych.
- Po dokonaniu ostatecznych czynności związanych z formalnym odbiorem przejścia dla pieszych inwestor zadeklarował umieszczenie na schodach prowadnic ułatwiających wprowadzanie rowerów.
- Dla osób używających rowerów jako środka komunikacji do stacji kolejowej, a następnie odbywających dalszą podróż pociągiem, zostaną wybudowane w pobliżu przejścia dla pieszych po obu stronach torów parkingi dla rowerów.
Biorąc powyższe pod uwagę jestem przekonany że Pana obawy rozwieje najbliższy czas po uruchomieniu wind i położeniu prowadnic.
z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego