Agata:
Witam,
chciałabym się zapytać czy kładka nad torami może mieć pochylnię po której można wprowadzić rower/wózek a także czemu na peronie w kierunku warszawy nie ma zadaszonego peronu – poprzednio był niewielki fragment, który pozwalał schronić się przed deszczem a teraz nie ma nic. Pozdrawiam
Szanowna Pani
W związku z Pani pytaniem dotyczącym możliwości wyposażenia kładki dla pieszych nad torami w pochylnie dla rowerów i wózków a także braku wiaty na peronie nr1 chroniącej podróżnych przed opadami wyjaśniam:
1) Przed kilku laty wystąpiliśmy do dyrektora Zakładu Linii Kolejowych w Warszawie o rozważenie możliwości wykonania prowadnic na schodach na kładkę, które ułatwiłyby wprowadzanie wózków i rowerów. W uzyskanej odpowiedzi odmownej zwrócono uwagę na niezgodność tego rodzaju pochylni z obowiązującymi przepisami prawa budowlanego w zakresie konstrukcji i dopuszczalnego kąta nachylenia, a także na znaczne zagrożenie bezpieczeństwa wynikające z ewentualnego upadku roweru bądź wypuszczonego z rąk prowadzącego wózka.
2) Wkrótce większość funkcji komunikacyjnych kładki, zwłaszcza związanych z potrzebami osób starszych, obciążonych bagażem lub wózkiem oraz osób niepełnosprawnych ruchowo przejmie nowe podziemne przejście dla pieszych wyposażone w windy. Według zapewnień inwestora zostaną wówczas także zamontowane prowadnice na schodach ułatwiające przeprowadzenie roweru.
3) Rozbiórka wiaty na peronie nr 1 została włączona w zakres projektu modernizacji linii nr 1 decyzją Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (w celu odsłonięcia pełnej elewacji budynku dworca) w końcowym etapie prac projektowych. W związku z istotnym zmniejszeniem powierzchni zadaszonych chroniących podróżnych przed opadami, Burmistrz wystąpił do inwestora z wnioskiem o wybudowanie wiaty zamiennej w początkowym fragmencie peronu nr 1, identycznej do zaprojektowanej na peronie nr 2. Niestety zaawansowany cykl inwestycyjny i zamknięty preliminarz kosztów przedsięwzięcia nie pozwolił na włączenie finansowania nowych obiektów budowlanych w ramy prowadzonej modernizacji. Dodatkowa wiata może zostać wybudowana dopiero podczas modernizacji linii nr 447 (podmiejskiej) jako odrębne zadanie. To tego czasu podróżnym będą musiały wystarczyć zadaszenia windy i wejścia do nowego przejścia dla pieszych oraz pomieszczenia dworca.
z poważaniem,
Grzegorz Benedykciński, Burmistrz Grodziska Mazowieckiego