Małgorzata:
Witam,
proszę o informacje jaki jest status rozmów z KM, ZTM i SKM dotyczących komunikacji w relacji Grodzisk-Warszawa:
1/ czy i kiedy SKM będzie dojeżdżała do Grodziska?, 2/ kiedy Grodzisk zostanie dołączony do 2 strefy biletowej i bilety PKP i ZTM zostaną zastąpione Warszawską Kartą Miejską? Pojawiły się informacje, że Starostwo Powiatu Wołomińskiego zawarło porozumienie w zakresie współfinansowanie biletu ZTM-KM. Mieszkańcy Grodziska liczą na zawarcie podobnego porozumienia. 3/ czy pociągi przyspieszone z Żyrardowa będą ponownie zatrzymywały się w Grodzisku? Obecnie pociągi te przewożą niewielką ilość pasażerów i przejeżdżają przy peronie drugim, więc bez problemu mogłyby się zatrzymywać w Grodzisku. Bardzo dużo mieszkańców korzystało z tego udogodnienia i nie możemy zrozumieć wprowadzonych zmian w obliczu tak dużego obciążenia taboru przez pasażerów.
Pozdrawiam,
Małgorzata Rylska
Szanowna Pani Małgorzato,
W związku z Pani pytaniami związanymi z możliwością wprowadzenia dla mieszkańców Grodziska Mazowieckiego obsługi przewozowej realizowanej przez SKM Warszawa i wprowadzenia zintegrowanej z wewnętrznym transportem warszawskim taryfy biletowej wyjaśniam:
- SKM Warszawa jest komunalną warszawską spółką przewozową i rozszerzenie sfery jej działalności na nowe obszary aglomeracji warszawskiej jest zależne od woli organów samorządowych miasta stołecznego. Obecnie nie ma woli wydłużenia trasy linii S1 z dwóch powodów: a) braku odpowiedniej liczy pociągów (utrzymanie dotychczasowej częstotliwości przejazdów wymagałoby zakupu co najmniej kilku jednostek (koszt każdej wynosi kilkanaście milionów zł.) przy czym możliwości przepustowe dworca Warszawa Śródmieście i tunelu średnicowego nie pozwalają na znaczną intensyfikację ruchu w godzinach szczytu i wprowadzenie dodatkowych kursów SKM wymagałoby likwidacji części kursów KM, b) koszty eksploatacji linii na dodatkowym odcinku od Pruszkowa do Grodziska wg obowiązującej do celów rozliczeniowych w strefie II cenie pociągokilometra (ok. 50zł) wynosiłyby ok. 1 mln. zł miesięcznie. Warszawa nie jest obecnie zainteresowana w partycypacji w zwiększonych kosztach bieżących jak i zakupie nowego taboru, w związku z tym środki na ten cel musiałyby zostać przekazane z budżetów gmin Grodzisk Mazowiecki, Milanówek i Brwinów a to przekracza ich możliwości.
- Nigdy nie była rozważana możliwość włączenia gmin położonych poza obecną strefą II do obowiązującej w niej taryfikacji, natomiast przewidywane było utworzenie quasi strefy III na nieco odmiennych zasadach, ponadto nie istnieje w strefie I i II pełna równocenność biletowa między KM i SKM (dotyczy ona wyłącznie biletów okresowych ZTM). Konkludując Wprowadzenie tzw. „wspólnego biletu” tzn. specjalnej oferty taryfowej, w ramach której posiadacze wybranych biletów ZTM mogą podróżować pociągami podmiejskimi oraz komunikacją warszawską w obszarze Warszawy i części aglomeracji wymaga uzgodnionego stanowiska wielu podmiotów w tym: samorządu m.st. Warszawy reprezentowanego przez ZTM, samorządów gminnych uczestniczących w systemie oraz przewoźników (KM i WKD). Aby oferta taryfowa była interesująca dla pasażerów, musi obok udogodnień natury organizacyjnej (jeden bilet obowiązujący we wszystkich środkach komunikacji), zawierać także zachęty finansowe tzn. cena „wspólnego biletu” musi być niższa niż suma cen biletów na ten sam okres ZTM i KM ew. WKD. Z powodu tej swoistej ulgi, jak również spadku sprzedaży biletów KM bądź WKD wynikającej z obowiązywania w tych pociągach biletów okresowych ZTM, spadają przychody obu przewoźników. Ta różnica w przychodach, rekompensowana jest ze środków budżetowych m.st. Warszawy i gmin uczestniczących w systemie „wspólnego biletu”. Kwoty wynikające z przyjętych zasad dofinansowania, oparte na kosztach tzw. pociągokilometra, w taryfikacji „wspólnego biletu” są wprawdzie ponad dwukrotnie niższe niż w SKM, jednakże stały się na tyle obciążające dla budżetów gmin, że niektóre z nich podjęły próbę wycofania się z systemu „wspólnego biletu”. Ostatnio miało to miejsce w przypadku Ząbek –i właśnie dlatego funkcję koordynatora negocjacji w tym obszarze podjął Powiat Wołomiński łącznie z partycypacją finansową, jednakże dofinansowanie powiatowe nie jest w skali, która jest decydującą o możliwości funkcjonowania tzw. „wspólnego biletu” na linii wołomińskiej). Dlatego też, z inicjatywy Grodziska Mazowieckiego sześć gmin z powiatów pruszkowskiego i grodziskiego zawarło Porozumienie, którego celem jest wypracowanie nowych zasad organizacji, zarządzania i dofinansowywania publicznego kolejowego transportu zbiorowego w przewozach pasażerskich w zachodniej części aglomeracji warszawskiej. Jednym z efektów wprowadzenia nowych zasad organizacji i rozliczeń byłaby możliwość rozszerzenia strefy wspólnego biletu do Grodziska Mazowieckiego tak na linii Kolei Mazowieckich jak i WKD. Na podstawie Porozumienia międzygminnego wykonywane jest przez specjalistyczną firmę opracowanie, które pozwoli określić potrzeby w zakresie przewozów pasażerskich tej części aglomeracji tak w wymiarze bieżącym jak i perspektywicznym. Ponadto zaproponowany zostanie optymalny model docelowy organizacji, zarządzania i finansowania transportu publicznego, a także sposób taryfikacji biletowej. Opracowanie będzie gotowe w maju br. i w przypadku akceptacji przez wszystkie strony, możliwa będzie jego stopniowa aplikacja od nowego roku.
- Pociągi Kolei Regionalnych jak i innych przewoźników nie zatrzymują się na stacji w Grodzisku ze względu na modernizację linii kolejowej nr 1 Warszawa – Łódź. Wkrótce prace wkroczą w obszar powiatów: pruszkowskiego i grodziskiego a poprzednie możliwości organizacji ruchu powrócą w 2014r.
Z poważaniem
Grzegorz Benedykciński, Burmistrz Grodziska Mazowieckiego