Tomasz:
Panie Burmistrzu, kolejny raz pytanie ws. komunikacji miejskiej; czy PKS nie może jeździć częściej w godz. 6-9 i 16-19, aby dało się dojechać i wrócić z centrum? Teraz autobusy jeżdżą tak rzadko, że mało kto z nich korzysta. Jeśli PKS jest za drogi, zrobić trzetarg na innego przewoźnika. Niech Pań zobaczy jak jest w Otwocku; biedniejsza gmina a jeździć można po całym mieście z częstotliwością 5-15 min.
Szanowni Państwo,
Autobusy Komunikacji Miejskiej w Grodzisku Maz. zapewniają dojazd z chyba każdego zakon taka Gminy Grodzisk Maz. z częstotliwością od 15-30 min do około 1,5h. Główne szlaki wyjeżdżające poza granice miasta kursują przynajmniej co godzinę a w wielu przypadkach częściej.
Prosiłbym o informację z jakiego rejonu Gminy Pan/Pani pochodzi bowiem aby odnieść się szczegółowo do przypadku. Osobiście nie znam wielu przypadków miast tej wielkości, któryby utrzymywało komunikację na terenie zarówno miasta jak i całej Gminy z taką częstotliwością i na takim poziomie.
Komunikacja Miejska w Grodzisku oprócz funkcji umożliwiających podróż dla ogółu ludności pełni też funkcję dowozu dzieci do szkół.
Inne Gminy (gmina Brwinów) idą za tym przykładem i likwidują gimbusy a otwierają komunikację po gminie która umożliwi zarówno dojazd dzieci do szkół jak i umożliwi przemieszczanie się innym mieszkańcom.
Proszę porównać sobie gminę Grodzisk Maz. i gminę Brwinów pod względem obszarów zamieszkanych. W gminie Brwinów (pomimo mniejszej odległości do Warszawy) zabudowania występują głównie w obrębie miasta. Grodzisk Maz. buduje się na prawie całym obszarze Gminy – czy utrzymywanie komunikacji miejskiej mogło mieć jakiś wpływ na ten fakt?
Odnosząc się bezpośrednio do częstotliwości kursowania autobusów jest to kwestia o której decyduje Urząd Miasta i nie zależnie od decyzji na pewno zawsze kursowanie to będzie zbyt rzadki. Na pewno kursowanie autobusów w obrębie Gminy (nie miasta) w odstępach 5-15 min. jest nierealne. Na częstotliwość kursowania wpływ mają potrzeby mieszkańców, budżet oraz jeszcze jeden czynnik: notoryczne utrudnienia w ruchu na terenie samego miasta wynikające z braku obwodnicy . Z momentem jej wybudowania, zmniejszy się ruch pojazdów na terenie Grodziska Maz. a wydajność pojazdów powinna wzrosnąć o 25% -35%. Spowoduje to możliwość tańszej obsługi komunikacji oraz wykonywanie większej ilości kursów tym samym taborem (w godzinach szczytu).
Odwołując się do podanego przykładu, Miasto Otwock nie posiada własnej komunikacji miejskiej (czy gminnej). Miasto to jest obsługiwane przez komunikację podmiejską (różnych przewoźników) kursujących do Warszawy. Nie wdając się w głębszą analizę tej komunikacji (bo jej dokładnie nie znam) to mogę stwierdzić, że z centrum Otwocka do Warszawy jest około 50 min. Fakt ten powoduje najwyraźniej, że jest dosyć duża ilość osób gotowych jeździć do Warszawy autobusem. To powoduje, że część miasta jest przez komunikację podmiejską obsłużone, jednakże:
– prawdopodobnie nie cały obszar Gminy Otwock ma komunikację – tylko rejony wzdłuż głównych ciągów komunikacyjnych (w przypadku Grodziska Maz. jest to tylko ul. Sienkiewicza, trasa na Mszczonów i Błonie).
– ceny biletów mogą być wyższe, a z pewnością mieszkańcom nie przysługuje tyle ulg (z tego co udało nam się zorientować najniższa cena w Minibusie to 3,5 zł).
– wiek pojazdów obsługujących linie w Otwocku waha się pomiędzy 15 – 20 lat.
Mam nadzieję, że udało się mi w części odpowiedzieć na zadane pytanie. Szczegółowe uwagi do komunikacji (także godzin odjazdu) proszę przesyłać na adres przewozy@pksgrodzisk.com.pl . Wiele z uwag jest uwzględnianych jednakże musimy wiedzieć szczegółowo o jakie kwestie chodzi.
Z poważaniem Radosław Marek V-ce Prezes Zarządu PKS Grodzisk Mazowiecki