Joanna:
Szanowny Panie Tomaszu Hopko,
Dziękuję bardzo za odpowiedź na moje pytanie dotyczące przebiegu obwodnicy. Jednocześnie pragnę zauważyć, że problem, o którym piszę, był zgłaszany już w roku 2011 podczas "szerokiej dyskusji" na temat obwodnicy, o których Pan wspomina. Proszę o podanie powodów odrzucenia wniosków o wytyczenie trasy obwodnicy tak, by przebiegała ona na terenem "Górek Szwedzkich". Czy w przygotowywanym informatorze o obwodnicy zachodniej znajdą się również informacje o protestach i obiekcjach mieszkańców względem obecnie wytyczonej trasy?
Pozdrawiam i czekam na odpowiedź,
Joanna
Pani Joanno!
Chcąc odpowiedzieć rozszerzająco na Pani pytanie, musiałem
sięgnąć do historii.
W 2003 roku Burmistrz zlecił do Jeleniogórskiego Biura Projektów opracowanie Koncepcji przebiegu obwodnic : zachodniej i południowej Grodziska Mazowieckiego. W 2004 biuro projektowe przedstawiło Radzie Miejskiej w Grodzisku Koncepcję Programowo – Przestrzenną Budowy Obwodnicy Południowej i Zachodniej Miasta Grodzisk Mazowiecki. Po przyjęciu wniosków złożonych przez mieszkańców i Radnych do Burmistrza, Burmistrz przekazał je do inwestora w celu akceptacji a następnie otrzymał je projektant do naniesienia ich w Koncepcji.
Koncepcja po analizie w MZDW została przekazana Burmistrzowi do akceptacji przez Radę Miejską. Pod koniec 2005r. Rada Miejska przyjęła Koncepcję. We wnioskach z tego okresu brak jest informacji o zmianie przebiegu obwodnicy po północnej granicy Grodziska. Nadmieniam, że wnioski nasze nie wiążą inwestora w podjęciu decyzji na tak lub nie.Po akceptacji projektu przez inwestora, która poprzedzona została Radą techniczną na szczeblu wojewódzkim, w dniu 25 maja 2011 roku Radny K. Kowalczyk złożył pisemną interpelację dotyczącą zmiany przebiegu obwodnicy popółnocnej stronie Gór Szwedzkich. Burmistrz przekazał interpelację do inwestora z prośbą o jej uwzględnienie. W odpowiedzi inwestor utrzymał w mocy swoje stanowisko o optymalnym przebiegu obwodnicy, zmiana projektu wiązała by się z dodatkowymi kosztami i wydłużonym terminem wprowadzenia zmiany do projektu. Projektant zwrócił również
uwagę, że poprowadzenie obwodnicy po północnej stronie gór Szwedzkich to praktycznie likwidacja 10 gospodarstw rolniczych-droga poprowadzona byłaby przez środek pól uprawnych. MZDW w swoich warunkach postawionych Pracowni Projektowej SWECO jednoznacznie określił aby przebieg zatwierdzony w Koncepcji z 2004 roku był podstawą do projektowania. Podjęcie wówczas decyzji o zmianie projektu i zmianie przebiegu drogi równałaby się z odłożeniem inwestycji co najmniej na kilka lat. W dniu 8 maja 2013 roku Wojewoda wydaje Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej – dalej w dodatku zamieszczonym w kolejnym numerze gazety Bogorii.
Pozdrawiam
Pełnomocnik Burmistrza
ds. kluczowych inwestycji drogowych
Tomasz Hopko