Marcin:
Witam,
chciałem zapytać o możliwość zainstalowania progów zwalniających na ul. Hiszpańskiej/Argentyńskiej w Janinowie. To dość długi, prawie kilometrowy, prosty odcinek o nawierzchni betonowej bez wydzielonego chodnika. Kierowcy samochodów dojeżdżający tą ulicą do Czarnego Lasu rozwijają tam prędkości znacznie powyżej dopuszczalnego limitu, co stwarza zagrożenie dla poruszających się tam pieszych bez wydzielonego chodnika. Na ulicy doszło niestety również do kilku kolizji, a na całym odcinku zainstalowano tylko 2 progi zwalniające w przypadkowych miejscach (na początku i na końcu drogi). To jednak zdecydowanie za mało – pomiędzy nimi powinny być co najmniej jeszcze 2 – szerokością przystosowane do komunikacji miejskiej, a spowalniające ruch samochodowy. Z góry dziękuję za zajęcie się tematem,
Szanowny Panie Marcinie
Kwestia lokalizacji progów nie jest dziełem przypadku tylko projektanta opierającego się na przepisach, które są dość rygorystyczne. Aby projektant mógł zaprojektować progi w dokumentacji, która nazywa się projektem organizacją ruchu musi bardzo dużo rzeczy sprawdzić w terenie jak i zastosować się do odpowiednich wytycznych w tej sprawie określonych przepisami. Proponowane rozwiązanie przed wprowadzeniem w terenie musi zostać zatwierdzone przez Zarządzającego Ruchem na drogach gminnych. Bez zatwierdzenia nie jest możliwe wprowadzenie żadnej zmiany.
Nie ma też możliwości modyfikacji już zatwierdzonej dokumentacji projektowej.
Jest wiele innych równie skutecznych rozwiązań powodujących ograniczenie prędkości ale nie wszystkie da się zastosować na tych ulicach ze względu na rodzaj nawierzchni, szerokość drogi jak i pasa drogowego czy już zagospodarowane tereny przylegające do pasa drogowego. W niektórych miejscach ledwo mieści się wąska jezdnia.
Brak możliwości wyodrębnienia chodnika był jednym z powodów tak zaprojektowanej organizacji ruchu.
Z poważaniem,
Krzysztof Olkowski, Główny Specjalista w wydziale Zarządzania Drogami Gminnymi