Bartosz Parczyński:
Szanowny Panie Burmistrzu, Spodobał mi się fragment Pana odpowiedzi na pytanie, które 17.06 zadał pan Alojzy cyt: (…)Natomiast, wspomniany przez Pana teren (…) został przeznaczony pod ewentualną budowę szkoły średniej lub wyższej. (…) Być może pojawi się ktoś, kto będzie chciał wybudować dobrą placówkę oświatową i właśnie na taką propozycję czekamy. Odpowiedź sugeruje, że władze Gminy chętnie widzą prywatne szkoły, co jest wielce chwalebnym… Chciałbym jednak w związku z tym zadać Panu 2 pytania: 1. Czy Gmina, w chwili obecnej, jednakowo traktuje placówki publiczne i prywatne (społeczne)? Czy wszelkie koszty (dofinansowanie + partycypacja w kosztach utrzymania budynków i inwestycji ) w przeliczeniu na jednego ucznia są takie same dla wszystkich placówek? 2. Czy widzi Pan możliwość wprowadzenia w skali Gminy tzw. Bonu Edukacyjnego? Konkurencja zawsze jest dobra (pod warunkiem, że panują zasady Fair Play). Łączę wyrazy szacunku,
Szanowny Panie Bartoszu, odpowiadając na Pana pierwsze pytanie, informuję, że Urząd Miejski w Grodzisku Maz. przekazuje szkołom niepublicznym, funkcjonującym na terenie gminy (zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej) comiesięczną dotację o 10% wyższą od kwoty, jaka wynika z przeliczenia subwencji oświatowej, otrzymywanej z budżetu państwa na jednego ucznia (niezależnie, czy jest on uczniem placówki publicznej, czy niepublicznej). Ponadto organ prowadzący szkoły niepubliczne (Grodziskie Towarzystwo Edukacyjne) wspierany był i jest jednorazowymi dotacjami z przeznaczeniem na remonty i inwestycje, jakie podejmowane są na rzecz tych placówek. Partycypacja w kosztach utrzymania budynków i remontów jest ze strony gminy doraźna i odpowiednia do liczby uczniów, jaka uczęszcza do szkół niepublicznych. Współzawodnictwa międzyszkolne, które od kilkunastu lat organizowane są na terenie gminy, obejmują zarówno placówki publiczne jak i niepubliczne. Wyróżnianie i nagradzanie najlepszych uczniów ze wszystkich placówek działających na terenie gminy dokonywane jest z budżetu gminy. Dlatego w moim przekonaniu szkoły publiczne i prywatne są traktowane prze gminę równo i sprawiedliwie. Natomiast, co do pytania drugiego, to nie widzę zasadności tego rozwiązania. Wynika to ze złożonej specyfiki placówek na naszym terenie (zespoły szkolno-przedszkolne, szkoła z oddziałami integracyjnymi, gimnazja mieszczące się w jednych budynkach ze szkołami podstawowymi, szkoły wiejskie). Koszty utrzymania tych placówek są różne w zależności od stanu technicznego budynków szkolnych. Duże znaczenie ma również poziom wykształcenia i kwalifikacje zatrudnionej kadry pedagogicznej. Dlatego uważam, że w naszej gminie wprowadzenie bonu oświatowego nie jest to możliwe. Uszanowanie.
Grzegorz Benedykciński, Burmistrz Gminy Grodzisk Mazowiecki