Michał:
Panie Burmistrzu. Zaniemówiłem, kiedy zobaczyłem tablicę informacyjną z planowanym rozkładem stacji rowerowych. Mogę zapytać, kto jest autorem układu? Układ taki zaprzecza idei roweru miejskiego – stacje są po prostu zbyt blisko siebie. Powstaje kolejny w Polsce przykład na bezsensowne wydanie unijnych funduszy. Powstaje pytanie – kto jest adresatem systemu roweru miejskiego w Grodzisku: czy jego mieszkańcy, aby móc poruszać się rowerem po całym mieście, czy Pan, aby podbić sobie kolejne statystyki. Czy sugeruje Pan potrzebę wypożyczenia roweru przy basenie, przejechanie kilkudziesięciu metrów do następnej stacji przy targowicy? Taki układ absolutnie nie ma sensu! (Będę mile zaskoczony odpowiedzią na to pytanie, bo wiem, że odpowiedzi na niewygodne pytania nie udziela się)
Witam serdecznie, Projekt „Rozbudowa bazy turystycznej w gminie Grodzisk Mazowiecki” będzie realizowany w dwóch etapach:
Etap I – „Zwiększenie zakresu i dostępności oferty turystycznej w gminie Grodzisk Mazowiecki, poprzez utworzenie i wyposażenie Centrum Informacji Turystycznej”- zakres tego etapu obejmuje:
- utworzenie Centrum Informacji Turystycznej
- wykonanie map i przewodnika turystycznego po gminie Grodzisk Mazowiecki.
Etap II – „System bezobsługowej wypożyczalni rowerów (GRM) zintegrowanym, innowacyjnym produktem turystycznym gminy Grodzisk Mazowiecki”, w tym:
- wyposażenie wypożyczalni rowerów i powołanie zewnętrznego operatora systemu GRM,
- zakup audioprzewodników turystycznych zawierających program zwiedzania 8 tras turystycznych po gminie Grodzisk Mazowiecki,
- oznakowanie obszarów i atrakcji turystycznych na trasach turystycznych.
Jak Pan zauważył, projekt „Rozbudowa bazy turystycznej w gminie Grodzisk Mazowiecki” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, więc podlega wymogom określonym w regulaminie konkursu ogłoszonego przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych i bezwzględnie musi spełniać wszystkie kryteria przyjęte w tym dokumencie. Dodatkowo w konkursie została ściśle określona maksymalna wartość dofinansowania projektu (w wypadku projektów z działania 6.2 – Turystyka, jest to kwota do 500 tysięcy złotych).
Zadanie w pełni realizuje wymagania konkursu RPO WM 2007-2013, Działanie 6.2 – Turystyka. Cel projektu odzwierciedla jego nazwa – nie jest to inwestycja bezpośrednio realizująca ideę roweru miejskiego, poprawy mobilności komunikacyjnej, czy uzupełnienia środków miejskiej komunikacji, ale zgodnie z założeniami konkursu, inwestycja mająca na celu przede wszystkim zwiększanie atrakcyjności turystycznej Gminy.
Ilość stacji rowerowych realizowanych w ramach projektu i ich lokalizacja nie jest kwestią przypadku, lecz ma ścisłe powiązanie z rodzajem wyposażenia systemu (rowerów, stacji dokujących, terminali), obecnością monitoringu w okolicy stacji oraz własnością gruntu, a tu wybór ograniczała wartość dofinansowania projektu. Ponadto, aby osiągnąć wymagany w ramach konkursu wskaźnik rezultatu projektu – stacje powinny być rozmieszczone w miejscach o największym natężeniu ruchu turystycznego w gminie.
Lokalizacje stacji najbardziej korzystne – spójne z trasami turystycznymi audioprzewodnika oraz spełniające wszystkie wymogi konkursowe i ograniczenia finansowe – wybrano na podstawie przeprowadzonej analizy możliwych wariantów. Jeśli jednak w trakcie funkcjonowania systemu bezobsługowej wypożyczalni rowerów zaistnieje potrzeba zmiany lokalizacji którejś ze stacji, z pewnością zrobimy to.
Serdecznie pozdrawiam, Magdalena Okrasa Naczelnik Wydziału Pozyskiwania Zewnętrznych Środków Finansowych