Grodziski magistrat rozpoczął prace nad projektem uchwały krajobrazowej. Dokument ma uporządkować kwestie związane z reklamami znajdującymi się w przestrzeni publicznej.
Ten widok jest znany grodziskim mieszkańcom: ulice i fasady budynków przeładowane szyldami i banerami reklamowymi. W zdecydowanej większości reklamy te są wyblakłe, zniszczone lub wręcz tandetne. Oczywiście zrozumiałe jest, że każdy przedsiębiorca chce wypromować swój biznes, jednak w istniejącym chaosie reklamowym, promocja ta jest nieskuteczna.
Z tego powodu Gmina Grodzisk Mazowiecki zdecydowała się wprowadzić regulacje dotyczące wymiarów, ilości i wyglądu szyldów oraz banerów znajdujących się na terenie gminy. W maju przeprowadzono konsultacje społeczne, które cieszyły się ogromnym zainteresowaniem wśród mieszkańców – wpłynęło ponad 1000 ankiet. Biorąc przykład z innych miast, z uwzględnieniem opinii mieszkańców, powstał projekt uchwały krajobrazowej.
W dniach 9-30 sierpnia odbędzie się wyłożenie projektu uchwały do publicznego wglądu. Z jego treścią będzie można się zapoznać w budynku nowego ratusza – w sali obsługi mieszkańców (ul. Kościuszki 12A) lub na stronach internetowych: www.bip.grodzisk.pl – zakładka „Planowanie przestrzenne” oraz www.planowanieprzetrzenne.grodzisk.pl zakładka „Uchwała krajobrazowa”.
W dniu 30 sierpnia 2021 r. o godz. 17:00 odbędzie się dyskusja publiczna nad przyjętymi w projekcie uchwały rozwiązaniami, w sali koncertowej budynku Mediateki w Grodzisku Mazowieckim, przy ul. 3 Maja 57. Dyskusja publiczna odbędzie się z uwzględnieniem aktualnych wymogów sanitarnych wynikających z epidemii COVID-19.
Każdy zainteresowany może również składać uwagi do projektu uchwały w nieprzekraczalnym terminie do dnia 13 września 2021 r., w następującej formie:
- osobiście w Kancelarii Urzędu Miejskiego, ul. T. Kościuszki 12A, 05-825 Grodzisk Mazowiecki,
- przesłać pocztą na adres Urzędu Miejskiego w Grodzisku Mazowieckim: ul. T. Kościuszki 12A, 05-825 Grodzisk Mazowiecki
- przesłać drogą mailową na adres: krajobraz@grodzisk.pl
Podjęcie uchwały planowane jest w grudniu bieżącego roku. Wówczas uchwała mogłaby wejść w życie w styczniu 2022 r. Od tego momentu właściciele reklam i nieruchomości będą zobowiązani do dostosowania się do nowych regulacji w ciągu 12 miesięcy.
Gmina chce zachęcić mieszkańców do wcześniejszego uporządkowania reklam. Każdy, kto zrobi to jeszcze przed terminem obowiązującym w uchwale – czyli przed styczniem 2023, będzie mógł skorzystać z rocznego zwolnienia z podatku od nieruchomości. Taką uchwałę Burmistrz chce zaproponować Radzie Miejskiej na wrześniowej sesji. Magistrat ma nadzieję, że dzięki temu uda się pozbyć chaosu reklamowego już w 2022 roku, w którym Grodzisk Mazowiecki będzie świętować 500 urodziny miasta.