Zgłoszony projekt przewiduje posadzenie 300 szt. dużych drzew oraz stworzenie pasa piętrowej zieleni izolacyjnej o powierzchni całkowitej ok. 2000 m². Nowa piętrowa roślinność będzie filtrować zanieczyszczenia powietrza, tworzyć barierę dla hałasu z obwodnicy, poprawiać bezpieczeństwo ruchu drogowego ograniczając podmuchy wiatru.
W sumie do Budżetu Obywatelskiego Mazowsza zostało zgłoszonych aż 475 projektów, w tym 335 zostały pozytywnie ocenione, a 82 przedsięwzięcia decyzją mieszkańców zostaną zrealizowane.
Przedsięwzięcie zakłada zastosowanie gatunków drzew odpowiednich do trudnych warunków miejskich oraz do rodzaju gleby, w jakiej zostaną posadzone. Mogą to być np.: lipy, klony, sosny, jesiony czy jarząby, które świetnie sprawdzają się w zieleni przydrożnej. Minimalne parametry sadzonek to 18 cm obwodu pnia oraz 4 m wysokości. Jest to konieczne, aby już w pierwszym roku po posadzeniu drzewa dobrze pełniły funkcje fitoremediacyjne. Szpalery drzew będą uzupełnione przez grupy krzewów dobrane wielkością w taki sposób, aby tworzyły piętrową barierę dla hałasu i zanieczyszczeń. Gatunki nadające się do tego celu to np.: dereń, tawuła szara, róża dzika i róża pomarszczona, wierzba purpurowa, czy śnieguliczka. Są to też gatunki, które nie wymagają intensywnej pielęgnacji i znoszą okresowe susze. Proponowana lokalizacja nasadzeń to szerokie pasy gruntu dzielące główną jezdnię obwodnicy od dróg „serwisowych” oraz obszary w pobliżu skrzyżowań.
Projekt ma przede wszystkim służyć okolicznym mieszkańcom, którzy najmocniej odczuwają uciążliwość hałasu z obwodnicy i zanieczyszczeń powietrza. Jego realizacja przyniesie korzyści również kierowcom – szpalery z drzew i krzewów, poprzez zmniejszenie podmuchów wiatru i przeciwdziałanie zawiewaniu jezdni śniegiem, wpłyną na poprawę bezpieczeństwa ruchu.
Koszt: 685 000,00 zł
Obwodnica Grodziska Mazowieckiego została uruchomiona na początku 2023 roku. Ma 7 km długości i umożliwia dogodny dojazd od autostrady A2 do drogi szybkiego ruchu S8, z pominięciem miasta. Niestety, w zakresie inwestycji nie przewidziano żadnej zieleni.
Zieleń przydrożna pełni ważną rolę w lokalnym ekosystemie: wychwytuje i filtruje zanieczyszczenia powietrza, tłumi hałas, zmniejsza siłę wiatru, pomaga obniżać temperaturę, przeciwdziała lokalnym podtopieniom i zawiewaniu śniegu na jezdnię oraz działa kojąco na wzrok. Jest potrzebna nie tylko mieszkańcom i użytkownikom okolicznych terenów, ale również kierowcom przejeżdżającym przez obwodnicę.