Średnio otrzymali od 31,4 – 32,4 punktów na 40 możliwych. Bardzo dobrymi wynikami mogą poszczycić się także grodziscy gimnazjaliści, którzy osiągnęli średnio od 30,9 do 34,2 punktów w części humanistycznej i od 29,8 do 35,3 punktów w części matematyczno-przyrodniczej.
W kwietniu br. przeprowadzono obowiązkowe egzaminy dla uczniów szkół podstawowych z klas VI, miesiąc później do egzaminów przystąpili gimnazjaliści. Wszystkie dzieci w całym kraju przystąpiły do egzaminu zewnętrznego ocenianego poza szkołą macierzystą, analizę wyników przeprowadziła Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Celem przeprowadzenia egzaminów było podniesienie poziomu kształcenia, zmotywowanie uczniów oraz, ze względu na ich interdyscyplinarny charakter, zachęcenie do współpracy nauczycieli nauczających różnych przedmiotów.
Ideę przeprowadzenia egzaminu zewnętrznego okrzyknięto mianem obiektywnego narzędzia do sprawdzenia stanu wiedzy uczniów. Analiza wyników egzaminu przeprowadzona przez Centralną Komisję Egzaminacyjną wskazała na związki między uzyskanymi przez uczniów wynikami a takimi czynnikami jak m.in.: stopa bezrobocia, frekwencja wyborcza, procent wydatków budżetu samorządów przeznaczony na oświatę i wychowanie w przeliczeniu na jednego mieszkańca, zamożność rodziny, wykształcenie rodziców, ich zawód.
Centralna Komisja Egzaminacyjna analizując wyniki egzaminów przyjęła pięciostopniową skalę określającą poziom wiedzy uczniów. Wyszczególniono poziom niski, niżej średni, średni, wyżej średni oraz wysoki. Zarówno wyniki uczniów grodziskich szkół podstawowych jak i gimnazjów uplasowały się na poziomie wysokim, średnio osiągając odpowiednio od 31,4 do 32,4 punktów na 40 możliwych oraz od 30,9 do 34,2 w części humanistycznej i od 29,8 do 35,3 punktów w części matematyczno-przyrodniczej (patrz zamieszczone poniżej mapy). Były to jedne z najlepszych wyników w Polsce.
Wyniki egzaminów obrazują rzeczywisty poziom wiedzy uczniów, efektywność metod nauczania i wykorzystywanych do tego celu podręczników i pomocy naukowych, a także efektywność pracy nauczycieli, są także odpowiedzią na pytanie na ile wiedza i umiejętności uczniów odpowiadają krajowym standardom wymagań egzaminacyjnych.
Centralna Komisja Egzaminacyjna ujawniła, że najsłabsze wyniki uzyskali uczniowie z Polski zachodniej i północnej. Lepsze wyniki osiągnęli uczniowie szkół miejskich, chociaż w Polsce centralnej i południowej różnice wyników między uczniami szkół miejskich i wiejskich były najmniejsze, natomiast rezultaty egzaminu matematyczno-przyrodniczego dla gimnazjalistów wśród uczniów ze szkół miejskich i wiejskich były zbliżone. Dzieci dobrze radziły sobie z przeprowadzaniem prostych obliczeń oraz z pisaniem krótkich tekstów. Trudności sprawiało im praktyczne stosowanie wiedzy, problemy pojawiały się także w zadaniach sprawdzających umiejętność analizy.
Uczniowie klas VI zostali dobrze ocenieni pod względem opanowania umiejętności czytania, pisania, korzystania ze źródeł. Gimnazjaliści nie mieli problemów z czytaniem, czy interpretowaniem tekstów, ale nie wykazali się w zadaniach mających na celu ujawnić tzw. pogłębioną wiedzę z poszczególnych dziedzin. Słabe wyniki osiągnęli także w rozwiązywaniu zadań problemowych. Lepsze wyniki na egzaminie na ogół osiągały dziewczynki.