Obwodnica zachodnia – aktualizacja i uzgodnienie projektu
Dzięki pozytywnej decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który odrzucił wszystkie wniesione odwołania i utrzymał zaskarżoną decyzję w mocy możliwe było przystąpienie przez Inwestora czyli Marszałka Województwa Mazowieckiego do kolejnego kroku jakim było zaktualizowanie projektu i złożenie wniosku do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej – tzw. ZRID. Również tutaj podobnie jak w przypadku uzyskania decyzji środowiskowej, pracownicy Urzędu Miejskiego w Grodzisku Mazowieckim, bardzo mocno wspierali projektantów swoją wiedzą merytoryczną, doświadczeniem oraz umiejętnościami poruszania się w różnych instytucjach w celu maksymalnego przyspieszenia uzyskiwania tej decyzji. Także na tym etapie niektórzy urzędnicy pracowali jako kurierzy przewożąc pomiędzy poszczególnymi instytucjami dokumenty w celu skrócenia czasu niezbędnego na korespondencję urzędową czy opiniowanie przez poszczególne instytucje i firmy.
Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich przeprowadził procedurę zgodną z Prawem Zamówień Publicznych na aktualizację projektu obwodnicy. W wyniku otwarcia ofert w kwietniu 2016 r. Inwestor podjął decyzję o unieważnieniu przetargu z uwagi na fakt, że najniższa cena przekroczyła kwotę, którą Zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia. Dopiero drugi przetarg pozwolił na wyłonienie wykonawcy. Z firmą, która wygrała przetarg – Biuro Projektowe Trasa Sp. z o.o. z Poznania Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich podpisał w dniu 1 czerwca 2016 r. podpisał umowę na „aktualizację dokumentacji projektowej budowy zachodniej obwodnicy Grodziska Mazowieckiego w ciągu drogi wojewódzkiej nr 579, a także uzyskanie w imieniu Zamawiającego decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym oraz decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej obejmującej wszystkie wymogi określone szczegółowo w Specyfikacji Technicznej (część III SIWZ stanowiącej zał. Nr 2 do Umowy)”.
Od samego początku biuro projektowe dało się poznać z jak najlepszej strony. Od razu po podpisaniu umowy przystąpili do analizy dotychczasowych dokumentów i ustalili podstawowe obszary konieczne do weryfikacji, poprawek i aktualizacji. Na samym początku czerwca oprócz szefa biura projektowego do Grodziska Mazowieckiego przyjechał cały zespół roboczy w celu wstępnego zapoznania się ze specyfikacją Gminy, a także w celu obejrzenia miejsc skrzyżowań planowanej drogi z już istniejącymi czy innych problematycznych miejsc. Nie była to też ich ostatnia wizyta terenowa. Na przestrzeni następnych kilku miesięcy projektanci kilkukrotnie pojawiali się w Grodzisku celem sprawdzenia miejsc nad którymi aktualnie pracowali. Niestety takie praktyki są coraz rzadziej normą nad czym ubolewamy.
Po zapoznaniu się z istniejącymi dokumentami ich weryfikacją m. in. pod kątem zmian w przepisach prawa i wizytach terenowych biuro projektowe szybko zaczęło występować po nowe warunki niezbędne do projektowania do gestorów poszczególnych sieci. O ogromie różnych warunków po jakie musieli wystąpić projektanci może świadczyć chociażby to, że do samego rejonu energetycznego w Pruszkowie trzeba było wystąpić aż po 5 różnych dokumentów (warunki przyłączenia oświetlenia drogowego, przyłączenia przepompowni, usunięcia kolizji z liniami niskiego napięcia, przyłączenia projektowanych szaf sterowania sygnalizacją ruchu drogowego, usunięcia kolizji i przebudowy stacji transformatorowej). Do tego doszły przecież też konieczne warunki do np. usunięcia kolizji z liniami średniego napięcia, czy też przebudowy linii 110 KV za które już odpowiadało PGE Dystrybucja S.A. w Warszawie. Pierwsze warunki w błyskawicznym tempie zaczęły już spływać na przełomie czerwca oraz lipca. Pod koniec czerwca projektanci wystąpili również do Starosty Grodziskiego z wnioskiem o udzielenia pozwolenia wodnoprawnego na prace niezbędne do przeprowadzenia w związku z planowaną budową. Ponadto w zakresie prac związanych z wodami wystąpiono również do Wojewódzkiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Warszawie Inspektorat w Grodzisku Mazowieckim o uzgodnienie operatów wodnoprawnych.
Bardzo sprawne procedowanie przez biuro projektów spowodowało, że Inwestor czyli Marszałek Województwa Mazowieckiego zwołał na 7 lipca 2016 r. pierwszą Radę Techniczną, na której były zaprezentowane podlegające aktualizacji rozwiązania projektowe Sweco Infraprojekt Sp. z o.o. w odniesieniu do Decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Warszawie i decyzji wydanej przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Podczas tej Rady Technicznej projektanci omówili w jaki sposób będzie dostosowany projekt do zapisów decyzji środowiskowej np. jak zostanie zachowana możliwość migracji zwierząt pod projektowanymi obiektami mostowymi, czy w jaki sposób zaprojektowane zostaną ekrany akustyczne o parametrach i na odcinkach wskazanych w decyzjach w/w organów.
Lipiec i sierpień przebiegał również na intensywnych pracach nad poszczególnymi branżami i występowaniem po stosowne warunki. Projektanci występowali do kolejnych firm i instytucji, np. do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. w Grodzisku Mazowieckim, operatorów telekomunikacyjnych jak Orange czy Polkomel, a także operatorów gazociągów czyli Polska Spółka Gazownictwa oraz Operator Gazociągów Przesyłowych GAZ – SYSTEM S. A. O ilości instytucji jakie muszą wydać warunki projektowe dla budowy drogi najlepiej chyba świadczy fakt konieczności przejścia obwodnicy wiaduktem nad torami PKP w miejscowości Kozerki. W tym celu projektanci musieli wystąpić do sześciu !!! różnych spółek kolejowych. Każda odpowiada za inną kwestię np. za sterowanie ruchem kolejowym, sieci telekomunikacyjne, sieci energetyczne itd. Z początkiem września oprócz sukcesywnie spływających warunków do projektowania Starosta Grodziski udzielił pozwolenia wodnoprawnego niezbędnego do przeprowadzenia prac związanych z gospodarką wodną.
Równolegle do prac nad samym projektem, w terenie oraz za biurkami pracowali wynajęci przez firmę TRASA geodeci. Odpowiadali oni za aktualizację map oraz przygotowanie projektów podziałów nieruchomości znajdujących się na przebiegu drogi. Z początkiem jesieni geodeci w terenie po uprzednim poinformowaniu właścicieli nieruchomości przeprowadzali okazania przebiegu granic nieruchomości. Z rozmów zarówno z niektórymi mieszkańcami jak i samymi geodetami dowiedzieliśmy się, że ludzie bardzo pozytywnie reagują na fakt „ruszenia się” prac nad obwodnicą.
Bardzo wysoki stan zaawansowania prac nad projektem zaowocował zwołaniem przez Inwestora czyli Marszałka Województwa Mazowieckiego w dniu 14 listopada 2016 r. II Rady Technicznej, podczas której wykonawca zaprezentował i omówił wszystkie ostatecznie przyjęte rozwiązania projektowe dla wszystkich branż wchodzących w skład ostatecznego projektu. Podczas tej Rady Technicznej omówili szczegółowo wprowadzone zmiany umożliwiające dostęp większej ilości nieruchomości do drogi publicznej, zoptymalizowane przebiegi sieci energetycznych, telekomunikacyjnych czy gazowych. Ponadto omówiono stan zaawansowania i przygotowania załączników do wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Po odbytej Radzie Technicznej i zaakceptowaniu rozwiązań projektowych, firma rozpoczęła występowanie o uzgodnienia poszczególnych projektów branżowych (melioracje, wodociągi, oświetlenie, przebudowy sieci, skrzyżowania z innymi drogami itd.). Wyścig o uzyskanie wszystkich niezbędnych uzgodnień projektu trwał przez cały grudzień i styczeń. W tym czasie przy olbrzymiej pomocy i zrozumienia ze strony urzędników oraz pracowników szeregu firm udało się uzyskać grubo ponad 50 różnych opinii i uzgodnień niezbędnych do zaktualizowania projektu i złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.
Dzięki sprawnemu uzyskaniu wszystkich uzgodnień w dniu 13 lutego 2017 r. do Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego został złożony projekt budowlany celem jego zatwierdzenia. Oprócz samego projektu budowlanego do Wojewody Mazowieckiego tego samego dnia zostały złożone wnioski o odstępstwo od przepisów ustawy o transporcie kolejowym w zakresie wymagań odległości i warunków dopuszczających usytuowanie budynków i budowli, a także prowadzenia robót ziemnych w odległościach mniejszych niż wynikające z przepisów na terenach kolejowych oraz w sąsiedztwie linii kolejowych, oraz odstępstwo od przepisów rozporządzenia w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe w zakresie przebudowy odcinka sieci gazowej wysokiego ciśnienia.
Również na tym etapie czyli aktualizacji dokumentacji budowlanej na budowę obwodnicy zachodniej dzięki pomocy ze strony Urzędu Miejskiego w Grodzisku Mazowieckim oraz zaangażowaniu jej pracowników udało się w znaczący sposób skrócić czas niezbędny zaktualizowania oraz uzgodnienia projektu. Miło było nam również usłyszeć zarówno od samego biura projektowanego, jak i też od pracowników Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich dzięki pomocy ze strony Gminy projekt został uzgodniony około sześciu do dziewięciu miesięcy wcześniej niż inne podobne projekty nad jakimi pracowali.