Izabela:
Witam Pana,
Bardzo poważnie rozważamy z mężem przeprowadzkę do Grodziska Maz. Jednak swoją decyzję uzależniamy wyłącznie od dobrego połączenia kolejowego (PKP) z Warszawą.
Bardzo proszę o konkretną i rzetelną informację, czy w ogóle i kiedy będzie można się spodziewać uruchomienia pociągu InterCity/pospiesznego, który zatrzymywałby się w Grodzisku Maz. a następnie dopiero w Warszawie (z pominięciem stacji pośrednich Milanówka, Brwinowa itd.)? Dodam, że na bieżąco śledzimy postęp prac związanych z przebudową peronu wyspowego, jednak od jakiegoś czasu nie możemy odnaleźć zaktualizowanej daty/informacji uruchomienia takiej linii. Czy dysponują Państwo danymi, z jaką częstotliwością odjeżdżałby taki pociąg z Grodziska a następnie z Warszawy?
Dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam,
Iza
Szanowna Pani
W związku z Pani pytaniami dotyczącymi kolejowych prac modernizacyjnych w obszarze stacji Grodzisk Mazowiecki, a także możliwości obsługi ruchu pasażerskiego z tej stacji przez pociągi IC wyjaśniam:
- Przebudowa peronu nr 2, jak i przystąpienie w kolejnym etapie prac do przebudowy peronu nr 1 nie służy bezpośrednio potrzebom ruchu dalekobieżnego, w tym pociągów IC, lecz stanowi integralną część modernizacji linii nr 1 (na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź). Techniczną możliwość włączenia stacji Grodzisk Mazowiecki w obsługę komunikacyjną pociągami dalekobieżnymi poruszającymi się po tej linii, stworzy wykonanie nowych rozjazdów i całego systemu sterowania i kontroli ruchu pociągów, co nastąpi w ramach obecnie prowadzonych prac. Całość prac zostanie zakończona w czwartym kwartale przyszłego roku.
- Decyzje o uruchomieniu połączeń, w ramach których pociągi będą zatrzymywały się w Grodzisku Mazowieckim, a następnie wracały na linię nr 1 zapewniając bezpośrednie połączenia z Warszawą, Łodzią, Katowicami czy Krakowem są wyłączną kompetencją spółek przewozowych TLK, IC i Przewozów Regionalnych. Rozmowy Burmistrza w tej sprawie z przedstawicielami przewoźników będą prowadzone jesienią br., po ostatecznym doprecyzowaniu przez inwestora terminu oddania do eksploatacji zmodernizowanej linii nr 1 oraz stopnia jej wykorzystania przez pociągi Pendolino. Przyjęte wówczas ustalenia posłużą do skonstruowania rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od 10.12.2015r.
- Wprowadzenie pociągów linii dalekobieżnych w obręb stacji a następnie ponowne ich włączenie w ruch na linii nr 1 jest poważnym przedsięwzięciem logistycznym, zwłaszcza w godzinach wzmożonego ruchu pociągów w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym. Problemy te spotęgują się po zwiększeniu prędkości pociągów dalekobieżnych do 160 km/godz. i towarowych do 120 km/godz. oraz wprowadzeniu na linię nr 1 pociągów Pendolino. Dodatkowy przystanek wydłuży czas podróży (co jest sprzeczne z jednym z celów modernizacji) i generuje dodatkowe koszty min. o opłaty peronowe, co musi zostać uwzględnione w taryfach przewozowych. Z tych powodów zapewne tylko część pociągów dalekobieżnych jadących linią nr 1 będzie włączona do obsługi pasażerskiej stacji Grodzisk Mazowiecki.
- Dodatkową szansą na skrócenie czasu dojazdu do Warszawy jest modernizacja linii podmiejskiej, która nastąpi w latach 2016 – 2020. W jej wyniku prędkość pociągów podmiejskich wzrośnie do 120 km/godz co wraz z prowadzoną systematycznie modernizacją taboru umożliwi skrócenie czasu przejazdu i poprawę komfortu podróżowania.
Szanowna Pani, zdaję sobie sprawę że komunikacja z Warszawą jest bardzo istotną przesłanką przy rozstrzyganiu sprawy osiedlenia się w Grodzisku Mazowieckim, jednakże wyraźne symptomy wskazujące na znaczącą poprawę tej sfery usług publicznych w najbliższych latach, jak również inne, rozliczne walory zamieszkiwania w naszej gminie pozwalają mi na sugerowanie Państwu podjęcia pozytywnej decyzji.
Z poważaniem,
Grzegorz Benedykciński, Burmistrz Grodziska Mazowieckiego