KonradM:
Witam serdecznie.
W związku z budową stacji w Ursusie Niedźwiadek i Parzniewie (miedzy Brwinowem a Pruszkowem) znacznie wydłuża się czas dojazdu do Warszawy. Trwająca rozbudowa stacji PKP (rozbudowa peronu dla pociągów dalekobieżnych) sugeruje zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów przyspieszonych Kolei Mazowieckich. Czy są z KM prowadzone jakieś rozmowy majace na celu zwiekszenie częstotliwosci kursowania pociągów przyspieszonych w godzinach szczytu? Ponad to, czy może Pan potwierdzić że rozmowy dotyczace "SKM do Grodziska" zakończyły się przez brak zgody w partycypacji kosztów przez inne gminy (Brwinów) oraz brak dostępności dodatkowego taboru przez SKM, co – realnie – przekreśla temat SKM w Grodzisku przez najbliższe przynajmniej 2-3 lata?
Szanowny Panie
W związku z Pana pytaniami dotyczącymi kolejowych prac modernizacyjnych w obszarze stacji Grodzisk Mazowiecki, a także możliwości obsługi ruchu pasażerskiego z tej stacji przez pociągi przyspieszone KM oraz SKM wyjaśniam:
- Przebudowa peronu nr 2 nie służy bezpośrednio potrzebom ruchu dalekobieżnego, w tym pociągów przyspieszonych KM i IC, lecz stanowi integralną część projektu modernizacji linii nr 1 (na odcinku Warszawa Zachodnia – Łódź). Celem włączenia stacji Grodzisk Mazowiecki w obsługę komunikacyjną linii nr 1poprzez wykonanie nowych rozjazdów i całego systemu sterowania i kontroli ruchu pociągów jest stworzenie alternatywnego połączenia tej linii z linią podmiejska 447 dla zabezpieczenia ciągłości ruchu w sytuacjach awaryjnych. Tę techniczną możliwość pragniemy wykorzystać dla wzbogacenia obsługi komunikacyjnej Grodziska Mazowieckiego przez dodatkową obsługę ruchu niektórymi pociągami dalekobieżnymi poruszającymi się po linii nr 1, zostało to uzgodnione z inwestorem na etapie projektowym.
- Decyzje o uruchomieniu połączeń, w ramach których pociągi będą zatrzymywały się w Grodzisku Mazowieckim, a następnie wracały na linię nr 1 zapewniając bezpośrednie połączenia z Warszawą, Łodzią, Katowicami czy Krakowem są wyłączną kompetencją spółek przewozowych TLK, IC, KM i Przewozów Regionalnych. Rozmowy w tej sprawie Burmistrza z przedstawicielami przewoźników będą prowadzone jesienią br., po ostatecznym doprecyzowaniu przez inwestora terminu oddania do eksploatacji zmodernizowanej linii nr 1 oraz decyzji IC w sprawie stopnia jej wykorzystania przez pociągi Pendolino. Przyjęte wówczas ustalenia posłużą do skonstruowania rozkładu jazdy, który będzie obowiązywał od 10.12.2015r.
- Wprowadzenie pociągów linii dalekobieżnych w obręb stacji a następnie ponowne ich włączenie w ruch na linii nr 1 jest poważnym przedsięwzięciem logistycznym, zwłaszcza w godzinach wzmożonego ruchu pociągów w porannym i popołudniowym szczycie komunikacyjnym. Problemy te spotęgują się po zwiększeniu prędkości pociągów dalekobieżnych do 160 km/godz. i towarowych do 120 km/godz. oraz wprowadzeniu na linię nr 1 pociągów Pendolino. Dodatkowy przystanek wydłuży czas podróży (co jest sprzeczne z jednym z celów modernizacji) i generuje nowe koszty związane między innymi z opłatami peronowymi, co musi zostać uwzględnione w taryfach przewozowych. Z tych powodów zapewne tylko część pociągów dalekobieżnych jadących linią nr 1 będzie włączona do obsługi pasażerskiej stacji Grodzisk Mazowiecki. Należy także pamiętać o planowanej na lata 2016-2020 (prace projektowe są zaawansowane) modernizacji linii podmiejskiej nr 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki gdyż wówczas część ruchu podmiejskiego zostanie przeniesiona na linię nr 1 co ograniczy w sposób istotny jej przepustowość.
- Od kilku lat nie są podejmowane żadne rozmowy w sprawie rozszerzenia obsługi pasażerskiej na kolejne obszary aglomeracji (w tym Grodzisk Mazowiecki) pociągami SKM. Szybka Kolej Miejska jest własnością Warszawy i obsługa gmin ościennych odbywa się na zasadzie usługi zleconej w systemie lokalnego transportu miejskiego (nie przysługuje refundacja z budżetu państwa kosztów ulg ustawowych). Koszt tzw. pociągokilometra (jednostki przyjętej w rozliczeniach usług transportu szynowego), po uwzględnieniu amortyzacji taboru, jest bez mała dwukrotnie wyższy w SKM niż KM. Ponadto właściciel (Warszawa) musiałby ponieść koszty zakupów nowych pociągów, w przypadku wydłużenia linii do Grodziska i zachowaniu obecnej częstotliwości kursowania, liczba składów musiałaby ulec bez mała podwojeniu. Wynikających z powyższych przyczyn kosztów nie chcą (nie są w stanie ?) ponosić ani Warszawa ani samorządy gminne. Od dawna sytuacja publicznego transportu zbiorowego w obszarze aglomeracji dojrzała do rozstrzygnięć generalnych, niestety nie widać woli do niezbędnej w tym zakresie współpracy ze strony Samorządu Wojewódzkiego, Warszawy i Samorządów Powiatowych – gminy są zbyt słabe finansowo aby zmierzyć się z tym problemem samodzielnie.
Z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego