Michał:
Dziękuję za odpowiedź w sprawie progów, chciałbym jednak odnieść się do następującego stwierdzenia: "progi zwalniające uwzględniane są najczęściej w projekcie stałej organizacji ruchu na wniosek mieszkańców i służą przede wszystkim ograniczeniu prędkości pojazdów w celu zwiększenia bezpieczeństwa ruchu.". Powstałe ostatnio progi zwalniające nie spełniają żadnych wymagań, jak brukarz ułoży kostkę, taki próg powstaje. Na jednej ulicy każdy próg jest inny i wykonany z reguły tak, że przejazd z prędkością dużo mniejszą niż 30 km/h powoduje niebezpieczne dla zawieszenia naprężenia. Wiadomo jaki ma to wpływ na zużycie zawieszenia i bezpieczeństwo. Jestem przekonany, że mieszkańcy takich ulic nie o taką poprawę bezpieczeństwa zabiegali. Dlaczego nie stosuje się progów o przekroju sinusoidalnym – nie powodują one negatywnych skutków dla zawieszenia. Polecam opracowanie: http://arturtusinski-podkowa.pl/wp-content/uploads/2011/04/KRBRD-Dutch-Town.pdf
Szanowny Panie Michale,
dziękuję za przekazane uwagi i uprzejmie informuję, że rodzaje, wymiary, kształty i miejsca usytuowania progów zwalniających są określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dn. 03.07.2003 r. w sprawie Szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczenia na drogach. Konkretny rodzaj i miejsca usytuowania progów zwalniających dla danej ulicy są przyjmowane przez projektanta w projekcie organizacji ruchu i zatwierdzane przez właściwy organ zarządzający ruchem.
W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wykonaniu konkretnych progów zwalniających proszę podawać miejsca ich występowania abyśmy mogli, po potwierdzeniu tego faktu, podjąć odpowiednie działania naprawcze.
Z poważaniem
Stanisław Olkowski, Kierownik Obsługi Inwestycyjno-Technicznej Gminy Grodzisk Mazowiecki