Adam:
Witam!
Pytanie moje jest powiązane z zachętą skierowaną do mieszkańców, aby meldowali się w Grodzisku i tu płacili podatki.
Omówmy taki scenariusz:
Osoba zamieszkuje w gminie, ma tutaj dom/mieszkanie.
Oprócz zmiany dowodu osobistego i meldunku wiąże się wymiana wszystkich dokumentów z adresem zameldowania, czyli prawem jazdy przykładowo.
Jak wygląda procedura zmiany prawa jazdy?
Gdzie trzeba się zgłosić, ile zapłacić za wymianę, czy można stracić kategorie przyznane bez terminowo, nna rzecz czasowych uprawnień?
Proszę o rzetelną odpowiedź.
Adam
Dzień dobry Panie Adamie,
W celu wymiany prawa jazdy należy udać się do Wydziału Komunikacji Starostwa Powiatowego w Grodzisku Mazowieckim, który mieści się przy ul. Dalekiej 11a. Pod następującym linkiem, na stronie BIP Starostwa Powiatowego: http://www.bip.powiat-grodziski.pl/index.php?cmd=zawartosc&opt=pokaz&id=4172 znajdzie Pan szczegółowe informacje co do kosztów i procedury (podstrona Karta usługi) oraz wzór wniosku. W kwestii ewentualnej utraty uprawnień polecam bezpośredni kontakt telefoniczny z Wydziałem Komunikacji.
Pragnę tylko zwrócić Pana uwagę, że we wzorze wniosku wpisuje się adres zamieszkania (nie zameldowania). Natomiast w nowym wzorze dowodu osobistego nie ma już w ogóle wpisanego adresu zameldowania.
Jednocześnie informuję, że zgodnie z art. 18. Ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami: „Osoba posiadająca prawo jazdy (…) jest obowiązana zawiadomić starostę (…) o zmianie stanu faktycznego wymagającego zmiany danych w nim zawartych, w terminie 30 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia”.
Zmiana stanu faktycznego w tym przypadku, to będzie nie tylko zmiana adresu zameldowania, ale również adresu zamieszkania.
Czyli, zgodnie z przepisami, w ciągu 30 dni od zmiany miejsca zamieszkania, powinien Pan złożyć wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy.
To samo dotyczy przepisów związanych z meldunkiem, których najważniejsze artykuły może Pan znaleźć na naszej stronie internetowej: http://www.grodzisk.pl/media/biblioteka/1/przepisy-zwiazane-z-obowiazkiem-meldunkowym-i-obowiazkiem-oddania-budynku-do-uzytkowania.pdf
Natomiast jeśli chodzi o rozlicznie podatku dochodowego w Grodzisku Mazowieckim, to tu akurat nie jest konieczne posiadanie meldunku w gminie Grodzisk Mazowiecki, bowiem zgodnie z przepisami ordynacji podatkowej, rozliczać należy się w urzędzie właściwym dla swojego miejsca zamieszkania, a nie zameldowania. Proszę zwrócić uwagę, że w formularzu PIT na pierwszej stronie wymagane jest podanie miejsca zamieszkania, choć wiele osób nadal błędnie wpisuje tam ostatni adres zameldowania z dowodu.
Generalnie w administracji panuje obecnie taka tendencja, żeby zlikwidować całkowicie obowiązek meldunkowy. Jednak jest również wiele prawnych wątpliwości z tym związanych i jak na razie musimy stosować się do obecnie obowiązujących przepisów.
Pozdrawiam
Monika Kwiczak, Samodzielne Stanowisko ds. Utrzymania Jakości Urzędzie