Anna:
Witam,
Dlaczego Pan Burmistrz godzi się na to, by Koleje Mazowieckie likwidowały 2 najbardziej popularne połączenia z Warszawą (Bolimek i Wiedenka odjeżdżające z Grodziska Mazowieckiego z pierwszym przystankiem na Warszawie Zachodniej)?
Z tych przyspieszonych pociągów korzysta codziennie kilka tysięcy mieszkańców.
Powinno się zwiększyć ilość takich połączeń, aby uczynić Grodzisk Mazowiecki bardziej atrakcyjnym miejscem do mieszkania, tymczasem polityka jest wręcz odwrotna.
Mój kolega aktualnie rozgląda się za dobrym miejscem do zamieszkania i w przypadku braku dobrego połączenia z Warszawą, gdzie wiele osób pracuje wybór na pewno nie padnie na GM.
Co Pan Burmistrz zamierza zrobić w kwestii przyspieszonych połączeń ze stolicą, gdyż po remoncie linii miało być ich wiecej?
Pozdrawiam,
Anna
Szanowna Pani
W związku z Pani pytaniem w sprawie przywrócenia przez Zarząd Kolei Mazowieckich obsługi Grodziska przez pociągi przyspieszone jadące linią dalekobieżną do Warszawy po 18.10.2015r., wyjaśniam:
Zdaję sobie sprawę ze znaczenia, jakie dla mieszkańców naszej gminy stanowi możliwość szybkiego dojazdu do pracy lub szkoły w Warszawie pociągami Kolei Mazowieckich „Bolimek” i „Wiedenka”. Wycofanie tych pociągów z obsługi mieszkańców Grodziska nie odbywa się za moją akceptacją lecz wynika z uprawnień przewoźnika czyli Kolei Mazowieckich. Pragnę przypomnieć że pociągi „Bolimek” i „Wiedenka” w przeszłości nie zatrzymywały się w Grodzisku Mazowieckim, lecz dopiero po przystąpieniu do modernizacji linii kolejowej nr1 i ograniczeniu ruchu, włączono je do obsługi naszego miasta na skutek interwencji władz Grodziska Mazowieckiego. Nie była to decyzja stała na cały czas trwania inwestycji, w związku z czym musieliśmy ponawiać interwencje przy każdej kolejnej zmianie czasowego rozkładu jazdy wynikającej z harmonogramu prac.
Dlatego też, niejako tradycyjnie po opublikowaniu zmian rozkładu jazdy pociągów na okres 18.10.2015 -12.12.2015r. wystąpiłem w tej sprawie do Zarządu Kolei Mazowieckich i mam nadzieję na pozytywną zmianę decyzji. Oczywiście nie mogę tego gwarantować, gdyż jest to wyłączna kompetencja Zarządu KM, podejmowana na podstawie zgody PKP PLK S.A. na udostępnienie szlaku i peronów. Ponadto, należy zauważyć że zakończenie modernizacji i przywrócenie wszystkich stałych połączeń oraz wprowadzenie do ruchu pociągów „Pendolino” dodatkowo dociąża ruch na linii nr 1.
Nie ma możliwości wprowadzenia wszystkich połączeń Grodziska z Warszawą jako połączeń przyspieszonych bezpośrednich, trzeba zdawać sobie sprawę z tego że każde takie połączenie ogranicza możliwości przewozowe mieszkańcom Milanówka, Brwinowa, Pruszkowa, Piastowa i Dzielnic Warszawy Ursus i Włochy, co musi być brane pod uwagę przez przewoźników i zarządców infrastruktury kolejowej czyli PKP PLK S.A.
Moje obecne wystąpienie do Zarządu Kolei Mazowieckich dotyczy nie tylko zachowania czasowej, w okresie kolejnej zmiany rozkładu jazdy, obsługi Grodziska przez pociągi „Bolimek” i „Wiedenka”, ale także wprowadzenia ich do stałego rozkładu jazdy. Chciałbym także zwrócić uwagę na pewne pozytywne efekty modernizacji linii nr 1 i naszych zabiegów, a mianowicie od 13.12.2015r. sześć par pociągów Przewozów Regionalnych będzie zatrzymywało się w Grodzisku a następnie odcinek do Warszawy będą pokonywały bez pośrednich przystanków. Niestety nie będą to pociągi kursujące wyłącznie w czasie szczytów przewozowych, jednakże bez wątpienia także wpłyną na poprawę obsługi komunikacyjnej grodziskich pasażerów.
Z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego