Maciej:
Panie Burmistrzu jakie są wyniki Pana interwencji do Zarządu Województwa Łódzkiego w sprawie świeżo ogłoszonego rozkładu pociągów przewozów regionalnych relacji Warszawa – Łódź ale z pominięciem stacji Grodzisk Mazowiecki? Jak można dopuścić do takiej sytuacji o której wiadomo było na kilka miesięcy wcześniej a które były zgłaszane przez mieszkańców. Czy nie można było załatwić sprawy na poziomie dofinansowania z Gminy lub Samorządu Mazowsza do utrzymania tego typu połączeń skoro Samorząd Województwa Łódzkiego nie ma obowiązku organizowania publicznego transportu dla innych województw a ze statystyk wynika, że jednak poprzez obciążenie obłożeniem miasta Grodzisk likwidują tu przystanek takie kuriozum. Najpierw skończenie honorowania wspólnego biletu z KM a teraz to… ciekawe jak się sprawa potoczy z zamknięciem linii podmiejskiej Warszawa Włochy – Grodzisk Maz. planowanej na przyszły rok … też nie będzie wpływu na brak komunikacji zastępczej itp.?
Szanowny Panie
W sprawie przewidywanego zaniechania obsługi komunikacyjnej Grodziska Mazowieckiego przez Przewozy Regionalne interRegio w relacji Łódź-Warszawa-Łódź, pracownicy Urzędu Miejskiego i Burmistrz podjęli interwencje w Zarządzie Spółki w sierpniu br., czyli kilka miesięcy przed datą jego wprowadzenia w życie. Pracownicy Działu Handlowego Oddziału Łódzkiego Przewozów Regionalnych informowali, że likwidacja postoju w Grodzisku Mazowieckim wynika z ciągłych skarg podróżnych na przepełnienie pociągów tej linii na odcinku Warszawa-Grodzisk i braku możliwości poprawy sytuacji ze względu na ograniczenia taborowe.
Wówczas Burmistrz Grodziska wystąpił z interwencją do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego, który jest zamawiającym i finansującym przewozy obsługiwane przez PR-IR w relacji Łódź-Warszawa-Łódź. Niestety pismem IFIV.8060.313.2016 Urząd Marszałkowski podtrzymał negatywną decyzję.
Poniżej cytuję uzasadnienie:
„ Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego z uwagi na ograniczone zasoby taborowe nie jest w stanie zapewnić dodatkowego taboru do obsługi linii komunikacyjnej Łódź – Warszawa, w rozkładzie jazdy pociągów 2016/2017. Wynika to z faktu otwarcia wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów podziemnego dworca Łódź Fabryczna, który wymaga obsługi taborem spełniającym specjalne wymagania techniczne. Województwo Łódzkie ma plany związane z pozyskaniem dodatkowego taboru do obsługi linii Warszawa – Łódź i dopiero po ich realizacji możliwe będzie rozważenie wprowadzenia dodatkowych postojów pociągów”.
Podczas rozmów i w wymienionej korespondencji nie był podnoszony przez przewoźnika jak również przez organizatora aspekt finansowy utrzymania połączenia.
Niemniej Burmistrz podjął jeszcze jedną próbę negocjacji z Zastępcą Marszałka, przy wsparciu Stowarzyszenia Kolejowa Linia Łódzka zrzeszającego pasażerów tej linii.
Zgodnie z uzgodnieniami pomiędzy PKP PLK S.A. a Burmistrzem Grodziska Mazowieckiego w okresie modernizacji i całkowitego zamknięcia linii nr 447 (IX.2017-XII.2018) wszystkie połączenia kolejowe Grodziska ze stolicą będą odbywały się pociągami KM po linii dalekobieżnej, bez przystanków pośrednich.
z poważaniem
Grzegorz Benedykciński
Burmistrz Grodziska Mazowieckiego