Dominik:
Panie Burmistrzu,kiedy wkońcu w grodzisku bedzie obowiązywał wspólny bilet ZTM ?
Szanowny Panie Dominiku
Rozumiem zniecierpliwienie mieszkańców, zwłaszcza dojeżdżających codziennie do Warszawy, powolnym tempem usprawnień komunikacji tak w zakresie liczby połączeń, jakości i komfortu taboru jak i systemu opłat za bilety, jednakże decyzje w tej sprawie nie są ani łatwe ani zależne wyłącznie od burmistrza Grodziska Mazowieckiego.
Wprowadzenie tzw. „wspólnego biletu” tzn. specjalnej oferty taryfowej, w ramach której posiadacze wybranych biletów ZTM mogą podróżować pociągami podmiejskimi oraz komunikacją warszawską w obszarze Warszawy i części aglomeracji wymaga uzgodnionego stanowiska wielu podmiotów w tym: samorządu m.st. Warszawy reprezentowanego przez ZTM, samorządów gminnych uczestniczących w systemie oraz przewoźników (KM i WKD). Aby oferta taryfowa była interesująca dla pasażerów, musi obok udogodnień natury organizacyjnej (jeden bilet obowiązujący we wszystkich środkach komunikacji), zawierać także zachęty finansowe tzn. cena „wspólnego biletu” musi być niższa niż suma cen biletów na ten sam okres ZTM i KM ew. WKD. Z powodu tej swoistej ulgi, jak również spadku sprzedaży biletów KM bądź WKD wynikającej z obowiązywania w tych pociągach biletów ZTM, spadają przychody obu przewoźników. Ta różnica w przychodach, rekompensowana jest ze środków budżetowych m.st. Warszawy i gmin uczestniczących w systemie „wspólnego biletu”.
Kwoty wynikające z przyjętych zasad dofinansowania, opartych na kosztach tzw. pociągokilometra stały się na tyle obciążające dla budżetów gmin, że niektóre z nich zaczęły wycofywać się z systemu „wspólnego biletu” (ostatnio Ząbki). Dlatego też, z inicjatywy Grodziska Mazowieckiego sześć gmin z powiatów pruszkowskiego i grodziskiego zawarło Porozumienie, którego celem jest wypracowanie nowych zasad organizacji, zarządzania i dofinansowywania publicznego kolejowego transportu zbiorowego w przewozach pasażerskich w zachodniej części aglomeracji warszawskiej.
Jednym z efektów wprowadzenia nowych zasad organizacji i rozliczeń byłaby możliwość rozszerzenia strefy wspólnego biletu do Grodziska Mazowieckiego tak na linii Kolei Mazowieckich jak i WKD.
Na podstawie Porozumienia międzygminnego wykonywane jest przez specjalistyczną firmę opracowanie, które pozwoli określić potrzeby w zakresie przewozów pasażerskich tej części aglomeracji tak w wymiarze bieżącym jak i perspektywicznym. Ponadto zaproponowany zostanie optymalny model docelowy organizacji, zarządzania i finansowania transportu publicznego, a także sposób taryfikacji biletowej. Opracowanie będzie gotowe w maju br. i w przypadku akceptacji przez wszystkie strony, możliwa będzie jego stopniowa aplikacja od nowego roku.
Biorąc pod uwagę złożony i obejmujący wiele podmiotów etap uzgodnień, ewentualne wprowadzenie „wspólnego biletu” opartego na nowych zasadach organizacyjnych i finansowych może nastąpić nie wcześniej niż od nowego roku budżetowego.
Z poważaniem
Burmistrz Grzegorz Benedykciński