Wydarzenie już się rozpoczęło lub skończyło
Zapraszamy na wernisaż Maksyma Ostrowskiego, w poniedziałek 5 czerwca o godz. 18.00.
Maksym Ostrowski to artysta sztuk wizualnych, który w swej pracy przygląda się Miastu.
Prezentowana w Mediatece, w dniach 30 maja – 28 czerwca 2023 wystawa KONGLOMERAT 10+1 jest artystyczną refleksją na temat dziesięciu metropolii i jednego Grodziska Mazowieckiego.
istota w miejskości
architektury codzienności
urbanistyki niepokoju
zawiłości
miast organizmów
łączność
mosty porozumienia
nad rzekami tożsamości
Każde z istniejących miast charakteryzuje zbiór cech tylko jemu należnych, jednakowoż ogół zdarzeń czy to urbanistycznych, architektonicznych czy społecznych kontrapunktuje miejskość z instynktem miejskości jego mieszkańców. Człowiek współczesny, jakże przywiązany do technologii, żyjąc w globalnej wiosce zobligowany jest nijako do życia w społeczności – aktywnie lub pasywnie, świadomie lub bezwiednie staje się homo urbanus, a granice miejskości już dawno przestały wyznaczać faktyczne obszary aglomeracji – obszary fizyczne tracą na aktualności przy poziomie zaawansowania technologicznej dostępności.
Wystawa jest częścią projektu pt. „Wygnanie jest ojczyzną myśli – poszukiwanie polskości w zbiorowej świadomości narodów”, realizowanego w ramach Stypendium Ministra Kultury na 2023 rok, w ramach którego autor zestawia ze sobą wybrane miasta wojewódzkie Polski z największymi miastami krajów partnerskich projektu, podejmując próbę opisu zastanego świata opierając się na cechach wspólnych, budując paralele przymiotów zbieżnych i stawiając pytania o tożsamość regionalną i narodowościową, w końcu próbując zdiagnozować sposoby postrzegania Polski na arenie międzynarodowej.
Wystawa KONGLOMERAT 10+1 stanowi podsumowanie dotychczas podjętych działań i prezentuje wybrane fragmenty rzeczywistości z następujących miast:
Bratysławy, Budapesztu, Kiszyniowa, Baku, Ałmat, Olsztyna, Szczecina, Kielc, Gdańska, Bydgoszczy i Grodziska Mazowieckiego za pośrednictwem malarstwa, form rysunkowych, graficznych oraz operowania słowem i obrazem.
Maksym Ostrowski (1995) – artysta sztuk wizualnych, który za główne medium stawia malarstwo oraz formy rysunkowe i graficzne wplecione w tkankę interdyscyplinarnych projektów artystycznych.
Absolwent edukacji artystycznej w zakresie sztuk plastycznych w specjalizacji technik teatralnych, filmowych i telewizyjnych na Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Dyplom licencjacki zrealizowany w 2017 roku w trzech pracowniach w zakresie: malarstwa, form rysunkowych i graficznych oraz scenografii i kostiumu. W 2020 roku uzyskał dyplom magisterski w dziedzinie sztuk pięknych, w dyscyplinie malarstwo, broniąc rozprawy zatytułowanej „Reinterpretacja miasta, jako intermedialnej galerii sztuki. Ekspozycja, kolor i odbiór dzieła jako element wizualnej tkanki miejskiej na przykładzie Łodzi, Tirany i Kiszyniowa” w Akademii Muzyki, Teatru i Sztuk Pięknych w Kiszyniowie, Mołdawii, jako stypendysta Funduszu Wyszehradzkiego, realizując jednocześnie projekt #ChisinauKeepSmiling.
Uczestnik wielu międzynarodowych konferencji, sympozjów i plenerów artystycznych głównie w Polsce, Węgrzech i Albanii. Wystawiał swoje prace na kilkudziesięciu wystawach zbiorowych i indywidualnych, m.in. w Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Narodowej Galerii Sztuki w Tiranie, Galerii Art Plaza w Mumbaju, Centrum Kultury Budapesztu czy Galerii Starej ŁDK.
W 2017 roku realizował projekt „Wpływ walorów estetycznych, artystycznych, kulturowych i historycznych miasta na jakość życia mieszkańców. Badanie związków na przykładzie Łodzi i Tirany” w ramach Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii młody twórca, a w 2019 roku reprezentował Polskę w ramach Visegrad Performing Arts Residency Programme w Budapeszcie. Obecnie realizuje projekt „Wygnanie jest ojczyzną myśli – poszukiwanie polskości w zbiorowej świadomości narodów” w ramach Stypendium Ministra Kultury i DziedzictwaNarodowego. Prace artysty znajdują się między innymi w zbiorach Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie, Galerii Sztuki w Korczy w Albanii czy też licznych prywatnych kolekcjach, głównie w Polsce, Azerbejdżanie i Czarnogórze.