W najbliższy piątek Poczekalnia PKP zaprasza na wernisaż wyjątkowej wystawy poświęconej powstaniu Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej autorstwa Anety Majak i Andrzeja Paszke. Wystawa będzie gościć w Poczekalni od 18 lipca do 18 sierpnia. Zapraszamy serdecznie do odwiedzin!
o wystawie:
„Para zbliża odległości” – taki napis wytłoczono na okolicznościowych medalach upamiętniających pierwszą oficjalną jazdę pociągu parowego kolei warszawsko-wiedeńskiej – z Warszawy do Grodziska. Metafora doskonale oddawała to, co dostrzegali podróżni: kolej sprawiła, że podróżowało się szybciej, a to dawało wrażenie, że odległości skracają się, skoro mniej czasu potrzeba było na ich pokonanie.
Można śmiało napisać, że wydarzenie jakie miało miejsce 14 czerwca 1845 r. zapoczątkowało w historii Grodziska nową epokę. Bo to kolej sprawiła, że do miasta zaczęli przyjeżdżać – najpierw amatorzy podmiejskich wycieczek a później letnicy. Kiedy łatwa komunikacja zapewniła powszechną dostępność, zaczęli ściągać tutaj ludzie osiedlający się na stałe, ludzie zakładający pierwsze zakłady przemysłowe i ci, którzy później w nich znajdowali zatrudnienie.
W dzisiejszej 500 letniej historii Grodziska Mazowieckiego, kolej funkcjonuje prawie przez 1/3 jego dziejów. Dostrzegając zmiany, jakie mają miejsce na kolei – częste połączenia, wygodny tabor, krótkie czasy przejazdu, warto przypomnieć Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską – przed laty wymyśloną, zbudowaną i obsługiwaną przez Polaków. Symbol punktualności i rzetelności. Sprawnie zarządzaną, samowystarczalną i posiadającą pracowników dobrze przygotowanych do zawodu kolejarza.
To „wiedenka” pierwsza zbliżyła Grodziskowi odległości do świata.
Można śmiało napisać, że wydarzenie jakie miało miejsce 14 czerwca 1845 r. zapoczątkowało w historii Grodziska nową epokę. Bo to kolej sprawiła, że do miasta zaczęli przyjeżdżać – najpierw amatorzy podmiejskich wycieczek a później letnicy. Kiedy łatwa komunikacja zapewniła powszechną dostępność, zaczęli ściągać tutaj ludzie osiedlający się na stałe, ludzie zakładający pierwsze zakłady przemysłowe i ci, którzy później w nich znajdowali zatrudnienie.
W dzisiejszej 500 letniej historii Grodziska Mazowieckiego, kolej funkcjonuje prawie przez 1/3 jego dziejów. Dostrzegając zmiany, jakie mają miejsce na kolei – częste połączenia, wygodny tabor, krótkie czasy przejazdu, warto przypomnieć Drogę Żelazną Warszawsko-Wiedeńską – przed laty wymyśloną, zbudowaną i obsługiwaną przez Polaków. Symbol punktualności i rzetelności. Sprawnie zarządzaną, samowystarczalną i posiadającą pracowników dobrze przygotowanych do zawodu kolejarza.
To „wiedenka” pierwsza zbliżyła Grodziskowi odległości do świata.
o autorach:
Aneta Majak – animator kultury, grafik komputerowy. Zawodowo związana z Milanowskim Centrum Kultury. Koordynator licznych wydarzeń kulturalnych i artystycznych. Autorka różnorodnych prac graficznych, w tym okładek książek, folderów, plakatów. Współpracuje i realizuje projekty z wieloma placówkami oświatowymi i kulturalnymi oraz muzeum. Laureatka konkursów w dziedzinie kultury m.in. „Innowacyjny Menedżer Kultury Województwa Mazowieckiego”.
Andrzej Paszke – ukończył Politechnikę Warszawską w 1973 r. a pracę na kolei rozpoczął w 1978 r. Obok pracy zawodowej, bardzo szybko zainteresował się historią polskich dróg żelaznych. Autor wielu artykułów poświęconych tej tematyce drukowanych w czasopismach i przedstawianych na konferencjach. Współautor trzech książek poświeconych historii kolei w Polsce oraz wystawy planszowej „Para zbliża odległości”. Współzałożyciel Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei, w którym czynnie działa od 35 lat.